White Boy Wasted - The Dirty South Special

Label : Lighttown Fidelity | Archiveer onder punk / hardcore

Berto : Naast Peter Pan Speedrock heeft Nederland nooit echt een speedrock band meer gehad. Nu is daar uit Eindhoven White Boy Wasted die de plek prima kan invullen. De band brengt met hun album ‘The Dirty South Special’ hun debuut uit. Op Dynamo Metal Fest afgelopen jaar gaf de band al een uitstekend energiek visitekaartje af na ook de bandbattle te hebben gewonnen. ‘The Dirty South Special’ is een mix van stoner rock, punk rock en recht toe recht aan rock ’n roll die in dertien nummers wordt verpakt en als een muzikaal energiedrankje zijn uitwerking niet mist. Het is een energieke trip die slechts 35 minuten duurt, maar die de meest luie luisteraar in beweging zal krijgen en een glimlach zal toveren op het gezicht van een verstokte chagrijn. Verwacht geen Andy Sneap- achtige strakke productie, maar een geluid dat de spontaniteit en energie van de band een hoofdrol geeft. Binnen de korte songs is er voldoende ruimte gelaten voor wisselende tempo’s en er wordt ook nog eens veelvuldig gesoleerd. Dat dit af en toe wat rommelig over komt en er wellicht iets te snel wordt gespeeld, is slechts een kleine kanttekening die ook gewoon bij het genre hoort. Om te zeggen dat alle nummers evenveel indruk maken zou te ver gaan, maar ieder nummer geeft je wel de schop onder de kont om in beweging te komen. Het is lastig om er nummers uit te pikken, maar ‘Bide My Time’ bijvoorbeeld heeft een lekkere groove en opener ‘Double Vision’ is direct een snelheidsmonster dat de gloriedagen van de punkrock doet herleven. Dit is in ieder geval een band die je minimaal 1x live gezien moet hebben en dan zal de impact van de muziek ongetwijfeld nog groter zijn.