Snakeyes - Metal Monster

Snakeyes - Metal Monster

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Snakeyes, door de spelling een originele bandnaam. Zonder verder info ploft er soms een cd op je deurmat die je dan vol verwachting opzet. Snakeyes overtreft de verwachtingen met hun nieuwste album 'Metal Monster'. Deze Spaanse band kwam niet eerder voorbij op onze geliefde website dus aan mij de primeur. Het is het tweede album van deze mannen die daarnaast nog een een aantal EP's hebben uitgebracht. Alles wordt in eigen beheer gedaan. De opnames vonden plaats in de Area 51 studio van bassist en hoofd componist Jose Pineda. Hij is samen met zanger Cosmin Aionita verantwoordelijk voor alle tracks. De steengoeie gitarist Justi Bala heeft aan twee songs mee geschreven. Om dan maar iedereen genoemd te hebben vinden we op drums Carlos Delgado.

Het is heavy metal wat de klok slaat op 'Metal Monster'. Zoveel is meteen duidelijk als opener 'Into The Unknown' uit je speakers knalt. Zanger Cosmin is een kruising tussen Rob Halford en Ralf Scheepers en weet de juiste noten te raken. Het gros van de nummers is op een behoorlijke snelheid met een prominente rol voor de double bassdrums. De songs zitten daarnaast vol met twin gitaar partijen en zeer smaakvolle gitaarsolo's. Bassist Jose heeft de muziek een werkelijk fantastisch transparant geluid mee gegeven waarin alle instrumenten goed tot hun recht komen. Ben benieuwd hoe ze dit live waar maken overigens met slecht één gitarist in de gelederen maar dat is voor later zorg. Uitschieters op dit album zijn de titeltrack, het felle 'Cyberkiller', 'Sign Of Death'met fraaie orkest partij en het afsluitende 'Rise Up (The Red Plague)'. Die laatste doet behoorlijk aan Iron Maiden denken. Samenvattend kunnen we stelen dat Snakeyes een knallende heavy metal plaat aflevert met 'Metal Monster'. De CD is te bestellen via de website van de band en digitaal te vinden op ondermeer Spotify. Absolute aanrader.