Savage Machine - Abandon Earth

Savage Machine - Abandon Earth

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Savage Machine is een Deense band die sinds 2010 aktief is maar pas nu met hun debuut album komt. ‘Abandon Earth’ is geproduceerd door Tommy Hansen die eerder met Helloween, Jorn en Pretty Maids werkte. Geen kleine jongen dus. Het zeer verzorgde artwork werd getekend door Mario E.Lopez die eerder werkte voor Iron Maiden, Megadeth, King Diamond en Metal Church. De band pakt de belangrijke randzaken dus meteen goed aan.

Het draait echter uiteindelijk om de muziek en daar zit het ook wel goed mee. Savage Machine heeft het aan gedurfd om meteen maar een concept album te maken over een tijd waarin mens en machine hun oorlog uitvechten in een post-apocalyptisch tijdperk. De aarde is dood en de enige redding van de mensheid ligt in het uitwijken naar de ruimte om daar op zoek te gaan naar een bestaan. Dit verhaal is verpakt in tien prima metalsongs waarin invloeden van Maiden, Megadeth en Nevermore te horen zijn. ‘Exodus’ trapt het verhaal af waarin duidelijk wordt dat er op aarde niets meer te redden valt maar de vraag gesteld wordt wat men in de ruimte zal vinden behalve duisternis. In ‘The Age Of Machines’ wordt duidelijk dat de mensheid de oorlog met de machines over zichzelf heeft afgeroepen en dat het tijd wordt om de aarde te verlaten. Het verhaal wordt naarmate het album vordert steeds grimmiger maar ik zal de uitkomst hier nog niet prijs geven.

De muziek van de band laat zich het best omschijven als technisch hoogstaande moderne heavy metal in de stijl van eerder genoemde bands. Zanger Troels Rasmussen heeft een geluid dat doet denken aan wijlen Warrel Dane. Een geluid wat prima past bij het duistere verhaal. De songs onderling verschillen erg van elkaar in tempo en sfeer. Zo zijn ‘The Hunter’ en het korte snelle ‘Event Horizon’ zeer heavy waar een song als ‘Time Traveler’ het meer van zijn spannende opbouw moet hebben. Beginnend als semi ballad bouwt dit nummer steeds meer spanning op welke uitmond in een fantastische gitaarsolo waar lead gitarist Jacob er meer van in huis heeft. ‘Behind The Veil’ is het semi akoestische rustpunt en één van de hoogtepunten op de cd.

Over het algemeen is de produktie van dit album van een hoog niveau. Als er al een klein minpuntje is dan is dat het drumgeluid. Dat had wat wel wat vetter gekund en minder digitaal. De band geeft met dit debuut een fantastisch visitekaartje af en zonder nou meteen te roepen dat dit 'the next big thing' is levert Savage Machine met dit ‘Abandon Earth’ een signaal af dat metal echt nog lang niet afgeschreven hoeft te worden. Er komt nieuw talent aan en Savage Machine loopt in de voorhoede.