Nightlord - Reborn In Darkness

Nightlord - Reborn In Darkness

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Nightlord is een old school thrash metal band uit London die actief was van 1989 tot en met 1993 en in die tijd de demo 'Approaching Thunder' en de EP 'Cult of The Moon' uitbracht. Naar eigen zeggen inspireerde het nummer 'Vote For Me' uit 1989 Metallica bij het schrijven van 'Enter Sandman' en was liet Kreator zich door het nummer 'Twisted Out Of Mind' inspireren voor 'Outcast' in 1997. Dat zijn nogal uitspraken… Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan geen gelijkenis vinden tussen deze nummers. In 2010 kwam de Nightlord weer bij elkaar met de originele bandleden uit 1989 en sindsdien deelde de band het podium met gevestigde acts als Artillery, Annihilator, Onslaught en Sepultura. De afgelopen jaren werkten de vier heren ook weer aan nieuwe nummers die uiteindelijk afgelopen jaar werden opgenomen en door de onlangs overleden producer Chris Tsangarides (Judas Priest, Ozzy Osbourne, Bruce Dickinson, Exodus) werden gemixed en gemastered.

Met al deze namedropping zou je haast gaan denken dat Nightlord met 'Reborn in Darkness' bijna niks meer verkeerd kan doen. En toch stelt deze officiële debuutplaat van de Londonaren enorm teleur. Er zijn een aantal dingen die me niet bevallen aan dit album. Ten eerste ontstijgen de composities van de band op geen enkel moment het niveau van je lokale rock of metal bandje dat mee doet aan de plaatselijke band contest. De zang past niet bij de muziek, is veel te ingetogen en ligt zwak in de mix. Daarnaast is het hele analoge opnameproces waarmee Nightlord een zo authentiek mogelijk geluid wilde neerzetten goed gelukt, maar hierdoor klinkt de hele plaat meteen ontzettend gedateerd. Sommige dingen kunnen beter in het verleden blijven, en naar mijn mening ook deze ongetalenteerde band.