Moonshine Oversight - Vanishing Lines

Moonshine Oversight - Vanishing Lines

Label : Dooweet | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Het Franse Moonshine Oversight debuteert met het album 'Vanishing Lines'. Kijkend naar de titels en de teksten (wat ik altijd doe als ik een album voor de eerste keer beluister) krijg ik al gauw het idee dat ik te maken heb met een band met weinig ervaring in het schrijven. Ik bedoel dat niet negatief, vaak zijn dit teksten met een hoop verbeelding en fantasie en dat is hier ook zo, alhoewel er hier en daar ook duidelijk een boodschap te halen valt. Na de eerste luisterbeurt ben ik nog niet echt onder de indruk en denk ik zelfs: 'Mwah...' Ik weet, zoals jullie dat waarschijnlijk ook ervaren, dat een eerste luisterbeurt bijna nooit gelijk een diepe indruk achterlaat, dus ik leg het tekstboekje weg en zet de cd opnieuw op.

Het is gelijk al anders: fijner, natuurlijker en met een vage invloed van verschillende andere bands. Ik zeg vaag omdat het toeval lijkt en niet gedaan met het idee dat ze iets willen imiteren. Integendeel, ondanks dat het hier en daar doet denken aan andere bands klinkt Moonshine Oversight vrij uniek. Ik vind wat dat betreft vooral het nummer 'Young Man' interessant, het begin doet me (nog steeds) denken aan verschillende Bon Jovi ballads, maar verandert al gauw in een eigen, op zichzelf staand nummer met heerlijke harmonie├źn in de zang. Die harmonie├źn zijn op meerdere nummers terug te horen, net als de vaak wat spookachtige gitaarstukken. Het album vertoont een goede mix van rustige opbouw naar wat zwaarder werk en nummers die gelijk al lekker stevig beginnen. Er is geen enkel moment dat ik het gevoel krijg dat de muziek verveelt, zelfs niet op het bijna tien minuten durende epos 'Beyond The Stars'. Lange nummers zijn vaak een uitdaging , maar Moonshine Oversight zet het hier heel goed neer.

Al met al begin ik na een paar keer luisteren een groep jongens te horen die gewoon heel veel zin hebben om de muziek die ze maken te spelen en het enthousiasme is erg aanstekelijk. Dit uit zich met name op de tikken die mijn 'volume omhoog knop' krijgt te verduren. Ik ben vooral onder de indruk van het nummer 'Feel', dat ook uitgekozen is als single voor op YouTube. Een gevoelig nummer met een meesterlijke, akoestische opbouw naar de verwoestende climax. Deze komt regelrecht uit het boekje! Een geweldig debuutalbum.