Deconstructing Sequence - Cosmis Progression: An Agonizing Journey Through Oddities Of Space

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Bart M. : Ik wacht even tot de rook die uit mijn oren blaast is opgetrokken voordat ik verder schrijf. Zo. Dat is een heftige trip die Deconstructing Sequence ons voorschotelt met hun eerste langspeler. Na twee EP's ('The Journey' in 2013 en 'Access Code' in 2014) is het nu de beurt aan 'Cosmic Progression: An Agonizing Journey Through Oddities Of Space', en die titel past perfect bij wat de luisteraar te wachten staat als hij deze plaat op zet. Een mysterieuze reis door de onverkende hoeken van de ruimte. Het idee alleen al is genoeg om nachtmerries van te krijgen en Deconstructing Sequence speelt hier de ideale soundtrack bij.

Voor lange tijd is 'Panzer Division Marduk' voor mij het toppunt geweest van ultrasnelle drums. Op dit album doet drummer J. Nerexo daar rustig een schepje bovenop (af en toe digitaal?) en dit is voor veel van de nummers de basis. Wat er verder bij wordt gegooid is moeilijk samen te vatten onder één duidelijke noemer, maar ik denk dat je met industrial en experimental (avant-garde) heel dicht in de buurt komt. En dat moet ook wel als de inspiratie voor je album de eindeloze, mysterieuze ruimte is. Voor dit soort onbekende gebieden kun je de meest vergezochte geluiden uit de kast trekken en dat is precies wat deze band hier doet. Dus naast het meer dan degelijke en vaak snelle gitaar, bas en drumwerk kunnen we genieten van door synthesizer en computer gegenereerde geluiden die hier en daar een chaotische brei vormen en op andere plekken zorgen voor een heerijke, hypnotiserende ambiance, alsof je gewichtloos drijft langs zwarte gaten en slapende, Cthulu-achtige reuzen die tussen de sterren door zweven. De vocalen worden op de juiste momenten (dus dat ze iets toevoegen aan het geheel) en op de juiste manier (het ene moment verhalend en clean, het andere moment diep grommend) gebruikt.

In één van de laatste nummers wordt 'The Battle For Matter Begins' genoemd en eerlijk gezegd hoop ik dat dit nog maar het begin is van wat deze band te melden heeft, want een vervolg op deze space metal mag niet uitblijven.