Confession By Silence - Reach The Surface

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het is mij een raadsel waarom de Noord-Duitse melodieuze death metal formatie Confession By Silence nog niet onder contract staan bij een platenlabel. Op het debuutalbum ‘Face The End In The Mirror’ uit 2013 liet de band al horen behoorlijke nummers te kunnen schrijven, maar door een ietwat zwakke productie kwam deze debuutplaat niet echt tot zijn recht. De 4-track EP ‘A Better Day To Die’ uit 2014 liet qua geluid al een hele vooruitgang horen en ook compositorisch waren de heren uit Hamburg net wéér een stapje gegroeid. Op het nieuwe album ‘Reach The Surface’, dat net als het debuutalbum in eigen beheer wordt uitgebracht, laat het zestal in ieder geval een zeer volwassen indruk achter en lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat deze band door een label opgepikt gaat worden.

De band speelt melodieuze death metal met een licht progressieve inslag en een dikke knipoog naar genre genoten Children of Bodom en Dark Tranquility. Met name de muziek van de Finnen hebben grote sporen achtergelaten bij Confession by Silence. Het virtuoze gitaarwerk door het tandem Clemens Burmeister en Peter Jestrimski dat doorspekt is van heerlijke solo’s, de sfeerverhogende keyboardpartijen van Paul Thiess, de strakke drumpartijen van Ben Ramirez en de overtuigende death metal zang van Steffen Falk maken van ‘Reach The Surface’ middels boeiende composities, meeslepende en pakkende melodieën een zeer aangename luisterervaring. In het titelnummer speelt de band met Salsa invloeden en zowaar mag dit een geslaagd experiment heten.

Naast overtuigende songs is ook de productie van het album dit keer perfect in balans en profiteren de nummer van een krachtige sound, waardoor alle composities goed tot zijn recht komen. Het album is compleet in eigen beheer opgenomen, gemixed en gemastered. Enkel voor het artwork is hulp van buitenaf gehaald (Ani Artworks). Petje af voor Confession by Silence die met hun tweede album ‘Reach The Surface’ een zeer compleet en overtuigend album aflevert, met sterke composities, een dik geluid en verzorgd artwork, waar ze met recht trots op kunnen zijn. Ik ben dan ook benieuwd wat we in de nabije toekomst nog allemaal van deze band zullen gaan horen.