Arkona - Khram

Arkona - Khram

Label : Napalm Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : De tendens om meer en meer lange, complexe songs te schrijven – met vorig album ‘Yav’ (2014) als voorlopig hoogtepunt – zet zich gestaag verder op het achtste studioalbum van de Russische pagan metalband Arkona. Laten we voorop stellen: dit zijn geen meezingers, maar eerder lijvige epossen met zin voor experiment en avontuur.

‘Khram’ betekent ‘tempel’ en tijdens de intro worden we al meteen ondergedompeld in etnische gezangen met mysterieuze keelklanken van gastzanger Nordman van Nytt Land. Herkenbaar wordt het in de krachtige metaltrack ‘Shtorm’ waarin frontvrouw Masha grunts en cleane zang afwisselt. Het is een pluspunt dat er authentieke folk instrumenten gebruikt worden in plaats van de artificieel klinkende samples van weleer. Men gooit er vervolgens meteen het langste nummer tegenaan, zeventien minuten lang. Dit mediumtempo ‘Tseluya Zhizn’ kent een duister middenstuk met kinderstemmen, percussie waar een mooie folk melodie doorheen fladdert, een stuwende opgang met grunts en een beklijvende bijdrage op cello van A. Kozlovsky die ooit meewerkte aan ‘Goi Rode Goi’. In het eveneens erg lange ‘Rebionok Bez Imeni’ doet de muziek zelfs aan Primordial en Moonsorrow denken en dat is allerminst een straf. Het titelnummer kent veel gesproken en verkondigende stukken, terwijl gastpianist Robert Engstrand (ex-Turisas) het ruwe gebulder in ‘V Pogonie’ voorziet van klassiek raffinement. Zeker de heftigste track, al hebben de volgende songs ook een goede balans tussen hard en zacht. Wie de tijd neemt om dit degelijk uit te pluizen, zal leren dat bands naar volwassenheid groeien. Sommigen vlug, anderen wat trager, maar dit is alweer een stap in de goede richting. ‘Khram’ is een voluptueus werkstuk van vijf kwartier dat je meesleept in veelzijdige avonturen.