Loudblast - III Decades Live Ceremony

Loudblast - III Decades Live Ceremony

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Berto : Loudblast is typisch zo’n band die al heel lang bezig is, maar buiten de eigen landsgrenzen slechts beperkte bekendheid geniet. De band bestaat al 30 jaar (tenminste, dat haal ik uit de titel van de DVD) en heeft ter gelegenheid daarvan een DVD uitgebracht met een volledig concert, aangevuld met losse optredens uit de periode van het bestaan van de band, waaronder bijvoorbeeld een optreden in de Trix in Antwerpen en een kleine documentaire die 24 uur uit het leven van een toerende band laat zien.

De weergave van het optreden is professioneel, maar behoudt een beetje het gevoel dat er puur vanuit het publiek is gefilmd door de fans, wat de zaak wel een authentiek gevoel geeft. Twaalf nummers passeren de revue uit het gehele oeuvre van de band en de band is in goede doen. Verwacht geen enorme show, het is een band die het vooral van zijn inzet moet hebben en zij gaan er allemaal helemaal voor. Het is een strak optreden, voor zover ik kan zien is er niet al te veel gecorrigeerd in de studio achteraf en het document laat wel zien dat het een zeer ervaren, goede band is die wellicht meer aanzien verdient in het buitenland dan ze tot nu toe hebben gekregen. Dat de band geheel voor de fans leeft, laat het stukje zien waar de band een groepje aanhangers uitnodigt in de oefenruimte en een mini-concert geeft. Een andere creatieve uitdaging was de crowdfunding actie die de band heeft georganiseerd, omdat ze nog een keer wilden touren met Death (DTA). Een onderdeel was het organiseren van concerten bij de mensen thuis en de beelden ervan hebben iets hilarisch. Zo staat de DVD vol met kleine filmpjes die een goed beeld geven van waar de band voor staat en hoe belangrijk de fans zijn. Uiteindelijk is deze DVD dan ook een heel mooi eerbetoon geworden aan die fans.