Witchcryer - Cry Witch

Witchcryer - Cry Witch

Label : Ripple Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Het uit Austin, Texas (VS) afkomstige Witchcryer werd opgericht door gitarist Jason Muxlow toen hij nog in Chicago in de doom metal band Earthen Grave speelde, maar werd begin 2015 zijn prioriteit toen hij naar Austin verhuisde. Daar vormde hij een nieuwe band, met zangeres Suzy Bravo als mede bepalend voor de sound. De band speelt traditionele doom metal naar het voorbeeld van Black Sabbath en Witchfynder General, waarvan trouwens een cover van de gelijknamige song te vinden is op hun debuut ‘Cry Witch’ dat op negentien januari door Ripple Music uitgebracht wordt.

Het titelnummer start dit debuut met strakke Black Sabbath riffs, een vlot mediumtempo en stuwende basis van bassist Marilyn en drummer Javi. De kennismaking met de zang van Suzy Bravo is aangenaam, een beetje sneaky en occult uiteraard. Er wordt lekker groovend gemusiceerd in ‘Ricochet’ met een vette wah wah solo van oprichter Jason Muxlow. Ja ja, Uriah Heep wordt eveneens als invloed vermeld en het betekent dat de old school doom van dit kwartet allerminst saai is. ‘The Preying Kind’ is eerder trager en slepend, maar mooi, met heldere solo en bezwerend gesproken fragment. Zompige klanken en vervormde riffs maken deel uit van ‘Ma Kali’, maar hier trekt het middenstuk dan weer onze aandacht, een ingetogen moment dat in een puike gitaarsolo uitmondt. Na het psychedelische ‘Embryo’ en het catchy ‘Great Divide’, is ‘For The Slaves’ een krachtig statement met eens te meer fraai gitaarwerk. En dan is er buiten de cover nog het gevoelig gezongen ‘Lapis Philosophorum’ dat steunt op akoestische gitaar en cello. Fans van Avatarium en Alunah moeten dit zeker eens checken. Al staat Witchcryer niet op dat niveau, toch een verdienstelijk debuut.