Phil Campbell And The Bastard Sons - The Age Of Absurdity

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Op 28 december 2015 kwam er een einde aan Motörhead. Lemmy stierf op die dag aan de gevolgen van kanker wat slechts een aantal dagen voor zijn overlijden bekend was geworden. Waar drummer Mikkey Dee al snel een plek vond bij de Scorpions bleef het rond Phil Campbell iets langer stil tot hij op Wacken stond met zijn nieuwe band Phil Campbell And The Bastard Sons. Naast zijn drie zoons, Todd, Dane en Tyla bestaat de band verder nog uit vocalist Neil Starr. In December 2016 verscheen al de titelloze debuut EP en nu volgt de volledige eerste CD genaamd, 'The Age Of Absurdity' van dit gezelschap. Elf nummers telt de schijf en het zijn allemaal knallers. Tot zo ver de conclusie van deze plaat.

Eerste single 'Ringleader' opent het album meteen zeer sterk en maakt gelijk duidelijk dat we van Phil en zijn zoons niet hoeven te verwachten dat ze iets totaal anders doen dan gewoon pure rock and roll spelen. Het is echter absoluut geen Motörhead kloon geworden wat we hier horen. Dat kan natuurlijk ook niet zonder het karakteristieke bas -en stem geluid van Lemmy. Neil Starr is in vergelijking met Lemmy ook echt een zanger waar de heer Kilmister toch bekend stond om wat we maar zijn unieke geluid moeten noemen. De songs op dit album zijn in tegenstelling tot Motörhead ook wat meer gepolijst zonder overigens gladjes te worden. Het blijft gewoon lekkere vuige rock and roll met hier en daar uitstapjes naar metal en blues. Toch herken je zo af en toe die typische Motörhead riffs. 'Gypsy Kiss' is daar zo'n voorbeeld van. Alle nummers op dit album swingen echter volledig de pan uit. Stil zitten zal dan ook een hele opgave zijn wanneer je dit album opzet. Rustpunten op de plaat zijn de blueskraker 'Dark Days' compleet met mondharmonica en het afsluitende 'Into The Dark'. Op deze songs wordt het gas wat minder diep ingetrapt en beide behoren tot de hoogtepunten op dit album.

Dat gezegd hebbende kan je na het beluisteren van dit album constateren dat er louter hoogtepunten op het album staan en dat er voor Phil Campbell gelukkig leven is na de dood van zijn vriend en bandmaat waarmee hij ruim dertig jaar de wereld onveilig heeft gemaakt. Hij doet, samen met zijn zoons, iets wat hij verschrikkelijk goed kan namelijk super vette rock and roll spelen. Laten we hopen dat er nog meer albums volgen maar dit 'Age Of Absurdity' pakken ze ons in ieder geval niet meer af.

Dames en heren, dit zijn Phil Campbell And The Bastard Sons, and they play rock and roll!