Orphaned Land  - Unsung Prophets & Dead Messiahs

Orphaned Land - Unsung Prophets & Dead Messiahs

Label : Century Media | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Wat een mooie, aangrijpende titel van dit nieuwe studioalbum van de spraakmakende Israëlische band Orphaned Land! Toen de vorige schijf uitkwam ’All Is One’ moesten we toch even slikken omdat het gros van de verfijnde oriëntaalse muziek wel heel gepolijst en mainstream werd, maar op ‘Unsung Prophets & Dead Messiahs’ klinkt terug meer passie en woede door. Je zou voor minder wanneer je bekijkt hoe de gang van zaken in de wereld geëvolueerd is sinds 2014.

Niet zo lang na de release van ‘All Is One’ verliet multi-instrumentalist Yossi Sassi en één van de vier onafscheidelijke vrienden sinds het begin de band. We waren bezorgd, maar in Idan Amsalem heeft Orphaned Land een bekwaam geluidstovenaar gevonden en zijn gitaarsolo’s hebben zelfs een Pink Floydiaanse sfeer, hetgeen nooit verkeerd kan gaan. Het album werd gecomponeerd rondom een boeiend verhaal over de mensheid die zich veilig voelt wanneer ze in het duister in een grot leeft en daarom het onbekende genoegen van de verlichting weert. Metaforisch toe te passen op allerlei dingen, net zoals de Bijbel of alle geschriften zeer breed interpreteerbaar zijn. Daarover kan je lezen in het interview, hier gaan we ons beperken tot de muzikale exploten.

Zoals gezegd, meer punch en vinnigheid, geen zoete vrouwenzang meer of popmelodieën die ons een beetje vervreemdden van onze geliefde death metal band met oosterse invloeden uit den beginne. Natuurlijk, zoals in de jaren negentig zullen ze nooit meer klinken, maar wanneer we in de eerste songs al behoorlijk wat grunts van Kobi Farhi horen, dan weten we dat het goed zit. De acht minuten durende opener ‘The Cave’ en ‘We Do Not Resist’ laten de band horen zoals ie op z’n beste klinkt: herkenbaar Midden Oosten getint, maar gepassioneerd en gedreven. Mandoline en gevoelige cleane zang maken van ‘In Propaganda’ een erg weemoedige song. Opvallend is dat de band volop gebruik maakt van additionele koorzang en een (Turks, dus dramatisch klinkend) strijkerensemble. Dat is een mooie toevoeging, maar tijdens de sensitieve gitaarsolo in ‘All Knowing Eye’ smelten we evenzeer. We gaan helemaal de Hebreeuwse tour op in ‘Yedidi’, terwijl het lange en voornamelijk kalme ‘Chains Fall To Gravity’ opgesmukt wordt met prachtige gitaarsolo’s van Steve Hackett (ex-Genesis). Tijd voor een aanstekelijke rocker waarin men er wat wilder aan toe gaat. Hansi Kürsch (Blind Guardian) is te horen in ‘Like Orpheus’ waar men ook een videoclip voor schoot. Maar ook de volgende songs bieden ons beklijvende toegankelijke metal met oosterse invloeden waar het fijn naar luisteren is, met ‘Only The Dead Have Seen The End Of War’ als aangrijpend statement met Tomas Lindberg (At The Gates) als intense gastvocalist en een epiloog waarin strijkers, gesproken woord, Pink Floyd achtige gitaarsolo’s en koorzang ons ten slotte op een wolk doen belanden over dit nieuwe werk van Orphaned Land. Zo is de bedroevende staat van de wereld toch nog goed voor iets: het scheppen van intense kunst!