Operation Mindcrime - The New Reality

Operation Mindcrime - The New Reality

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : ‘The New Reality’ is het derde en gelukkig laatste hoofdstuk in de muzikale trilogie van Geoff Tate’s band Operation Mindcrime, na ‘The Key’ uit 2015 en ‘Resurrection’ uit 2016. Gelukkig? Jazeker, want diegenen die de moeite hebben genomen om mijn recensies van de voorgaande twee hoofdstukken te lezen, zullen hebben begrepen dat ik bijzonder weinig kon met de erg matige en futuristische alternatieve rocksongs zonder structuur die op die platen geëtaleerd werd. Dan kan het verhaal van de trilogie wel de moeite waard zijn, maar als het niet ondersteund wordt door de daarbij behorende muzikale omlijsting kunnen we niet bepaald van een succesvol drieluik spreken.

Het dient te worden gezegd dat deze ‘The New Reality’ in mijn optiek muzikaal het meest interessante hoofdstuk van de trilogie is, al dient daar meteen bij aangetekend te worden dat ook deze plaat Geoff Tate-onwaardig is. Ook op ‘The New Reality’ worden we nu niet bepaald verwend met muzikale hoogstandjes en als je vanwege de bandnaam de logische link legt naar het meesterwerk van Queensrÿche kom je echt wel van een koude kermis thuis. Geoff Tate behoorde vroeger tot mijn favoriete metal zangers en met name zijn prestaties op de EP ‘Queen Of The Reich’ en de full-length platen ‘The Warning’ en het reeds eerder genoemde ‘Operation Mindcrime’ zijn en blijven van een uitzonderlijk hoog niveau, maar wat hij laat horen op dit laatste hoofdstuk van de trilogy is bij tijd en wijlen tenenkrommend. Ik hoop dat ook dat hij zich in de toekomst weer toe gaat leggen op het schrijven van echte rock-songs en dit pseudo-alternatieve gepruts achter zich gaat laten. Zoals eerder aangehaald is ‘The New Reality’ het beste album van de trilogie, maar weet nog steeds geen beste indruk achter te laten.