Masqued - The Light In The Dark

Masqued - The Light In The Dark

Label : Sleaszy Rider Recs. | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Masqued is een nieuwe Amerikaanse progressieve metal band uit Houston, Texas, die een aantal oudgedienden uit de progressieve power en thrash metal scene herbergt. Zo vinden we bijvoorbeeld gitarist Eric Halpern (Helstar, Destiny’s End, Leatherwolf), alsmede drummer Jon Allen (Testament, Sadus) en de Z-Lot-Z leden Shane Dubose (bas) en Adam Rawlings (keyboards) in de band, die verder nog aangevuld wordt door tweede gitarist Drew Creel and zangeres Steffany Johnston. De band heeft voor deze debuutplaat getekend bij het Griekse label Sleaszy Rider Records en iedereen die kickt op kwalitatief hoogstaande progressieve power metal met hier en daar wat thrash invloeden moet deze ‘The Light In The Dark’-plaat maar eens aan een intensieve luisterbeurt onderwerpen.

De muziek van Masqued wordt grotendeels gedomineerd door de uitstekende gitaarpartijen van het duo Halpern en Creel en de krachtige vocalen van Johnston, die duidelijk laat horen over behoorlijk wat power te beschikken. Alle negen nummers die er op dit debuut te vinden zijn, zijn de moeite van het beluisteren meer dan waard, maar in mijn beleving zijn met name titelnummer ‘A Light In The Dark’, ‘Let Go’, het heavy ‘Broken’ en het Destiny’s End-achtige ‘Rise Up’ net iets beter dan de rest. Deze ‘The Light In The Dark’ is dan ook een verrassend sterke debuutplaat van deze nog jonge band en ik ben zeer benieuwd in hoeverre ze in staat zullen zijn zich verder door te ontwikkelen, want de potentie en het talent zijn zeker in ruime mate aanwezig.