Kera - Hysteresis

Kera - Hysteresis

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : In 2015 bracht deze Franse band de EP ‘Chroniques’ uit. Ondanks de korte speelduur van amper negentien minuten, liet hun progressieve death metal toch een goede indruk na. Met een nieuwe zanger en bassist verschijnt nu eindelijk hun debuutalbum ‘Hysteresis’. Daarvoor kregen ze de hulp van enkele leden van het Nederlandse Textures. Op ‘Delusion’ speelt Joe Tal de solo in en Ace Kahney stond in voor de mastering.

Het album zelf is een concept over persoonlijke trauma’s. De bio benadrukt wel dat de thema’s over moord en andere macabere onderwerpen moeten gezien worden als metaforen. Het progressieve element dat je al wat kon horen op hun EP staat hier veel meer op de voorgrond. Maar liefst zesenvijftig minuten lang hoor je in negen nummers death metal waarin heel wat progressieve elementen verwerkt zijn. Geregeld is er eens een zachter stuk te horen waarin een melodieuze gitaar het voortouw neemt. Ook de zang wisselt geregeld van grunt naar clean en terug omgekeerd. De nummers vloeien vlot in elkaar over waardoor je de indruk krijgt naar één lang muziekstuk te luisteren. Die steeds terugkerende wissels van hevig naar ingetogen zorgen voor een sfeervol album. Mijn persoonlijke favoriet was echter ‘Compos Mentis’. Met een onderwerp als opsluiting in een psychiatrische instelling, is dit het meest brutale nummer. De zang varieert van grunt naar stevige hardcore waardoor dit dan ook een absolute uitschieter werd. En met een duur van meer dan acht minuten, wordt de luisteraar nog eens flink verwend ook. Er wordt afgesloten met het stevige ‘Silence Slight Return’ dat eindigt met zacht gitaarspel als outro. Noem het maar een welkome cool down na een hevige trip door de hardere muziek regionen. Kera heeft zijn plaats dik verdiend in de progressieve death metalscene.