Kayak - Seventeen

Kayak - Seventeen

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Al vijfenveertig jaar is Kayak een van de grootste Nederlandse namen in de progressieve rock wereld. Hoewel er in de afgelopen jaren vele personeelswisselingen zijn geweest blijft de band garant staan voor kwalitatief hoogstaande muziek. Dat kan ook bijna niet anders als je een bandleider hebt die Ton Scherpenzeel heet, de multi-instrumentalist is een fantastische muzikant en liedjesschrijver. Het nieuwe album bevat een gloednieuwe line-up want alleen Scherpenzeel heeft nog op het vorige album gespeeld. Maar dat geeft niets, want Scherpenzeel heeft gewoon weer alle nummers geschreven en heeft een aantal top muzikanten gevraagd om deze in te spelen, zoals onder andere drummer Collin Leijenaars (Neal Morse). Het is alweer de zeventiende plaat van Kayak en heet om die reden dan ook ‘Seventeen’.

De muziek van Kayak bevind zich altijd ergens tussen symfonische en progressieve rock, zo moet ik altijd denken aan een mengelmoesje van Queen, Alan Parsons en Yes. Hoewel ik doorgaans van de hardere kant van het genre houd is Kayak een van de weinige bands die mij wel weet te fascineren, hoewel dit dan wel in de tijd was van zanger Edward Reekers. Ik vroeg mij dus af hoe het zou klinken met een andere stem. Nou, ik kan u gerust stellen want Bart Schertmann levert hier een zeer goed resultaat! Hoewel zijn stem dan misschien niet zo uniek is als die van Reekers kan hij toch echt wel zingen en mis ik geen moment de oudere vocalisten. Ook de kwaliteit van de liedjes is zoals je zou verwachten van de band, ik kan niet zeggen of ik het beter vind dan de laatste paar platen maar het doet mij denken aan het werk waar de band bekend mee is geworden. Luister maar eens naar het liedje ‘La Peregrina’, het bevat alles wat je van Kayak wilt horen, goede melodieën, fijne gitaar partijen, harmonieën en een goede opbouw.

Ik had ook niet anders verwacht van bandleider Scherpenzeel, die trouwens in meerder succesvolle bands heeft gespeeld. Zo zou je hem ook kunnen kennen van zijn liedjes die hij schrijft voor cabaretier Youp van het Hek, of misschien van de tijd dat hij bij Camel speelde, of misschien dan van zijn bijdrage op Ayreon’s ‘Into The Electric Castle’. Het moge duidelijk zijn dat we het hebben over een top muzikant en dit resulteert gewoon in een prima album. De heren gaan in Januari een aantal optredens geven, mijn advies is om hier zeker te gaan kijken. Op naar vijftig jaar Kayak!