Juggernaut - Out Of The Ashes

Juggernaut - Out Of The Ashes

Label : Art Gates Records | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : Het eerste album van Juggernaut, de nieuwe band van Daniel Millán (ex-Gauntlet), komt vrij lekker binnen voor "een eerste". Het is niet altijd makkelijk om een bepaalde stijl toe te wijzen aan metalbands en deze vond ik geen uitzondering daarop, vooral omdat er een boel stijlen door elkaar te horen zijn en ook verschillende manieren van stemgebruik - de één wat beter dan de ander. Uiteindelijk denk ik dat power metal het beste past bij Juggernaut. Ook vanwege de vrij standaard thema's die je overal in dit genre ziet terugkomen. Ik bedoel maar, alleen de titels spreken boekdelen wat dit betreft: 'Ashes To Ashes', 'Dust To Dust' en 'Cry Of Rage' bijvoorbeeld.

Nu zijn deze thema's één van de typerende dingen voor het genre, dus ik bedoel dat hier als een positief iets. Juggernaut brengt de nummers met een gevoel voor flair en een stevige dosis herrie. Juist omdat het een mix lijkt van verschillende bands heeft Juggernaut zijn eigen stijl, maar op een totaal andere manier dan bijvoorbeeld Gamma Ray, wat af en toe meer imitatie met een knipoog is. Daniel Millán is geen nieuwkomer in de muziekwereld maar zijn stem is niet overal even sterk. Er is een bepaalde manier van zingen die veel niet-Engelstalige Europeanen gebruiken als ze Engels zingen en deze man doet dit ongeveer 75% van de tijd; dit doet wat mij betreft iets af aan het niveau omdat het dan meer als iets klinkt dat we allemaal al heel vaak gehoord hebben. De andere 25% heeft hij juist een geweldige stem, dus ik hoop dat hij op vervolglbums dat vaker gaat doen. In combinatie met de muziek krijg je dan echt hele vette platen.

'Out Of The Ashes' eindigt met de klassieker 'Jawbreaker', een cover van (moet ik dit nog zeggen?) Judas Priest. Nu zijn covers bij een bepaald publiek ongewenst en voor dat standpunt kan ik begrip opbrengen. Maar als je dit ziet als een eerbetoon aan één van de meest geweldige metalbands dan krijg je vast een glimlach op je gezicht. Ook omdat het niet eens een slechte cover is.