Jono - Life

Jono - Life

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : De Zweedse progressieve metal band Jono is oorspronkelijk gestart als het solo project van zanger Johan Norrby (vandaar de naam JoNo!), die al geruime tijd actief was als zanger en song-writer in diverse bands en projecten. Als solo-artiest heeft hij een gelijknamig debuut-album uitgebracht in 2006, maar in de loop der tijd is het solo project uitgegroeid tot een echte band. Bekendste bandlid is natuurlijk Within Temptation gitarist Stefan Helleblad, maar ook drummer Nicka Hellenberg, keyboardspeler Johan Carlgren, gitarist Leo Olsson en bassist Janne Henriksson zijn bekende muzikanten in de Zweedse scene. Als band heeft men reeds twee albums uitgebracht, zijnde ‘Requiem’ uit 2013 en ‘Silence’ uit 2015, maar die zijn mij nooit ter ore gekomen. Deze ‘Life’ is dus reeds Jono’s derde studio-album, maar de eerste die ze uitbrengen op het Italiaanse label Frontiers Records.

Het is niet zo gek dat de band naar Johan Norrby is vernoemd, want hij bepaalt voor een groot gedeelte het geluid van de plaat. Hij heeft een goede controle over zijn stem, heeft power en legt de nodige emotie in zijn vocalen. Ondersteund door de prima gitaarpartijen van beide gitaristen van dienst zorgt dat er met name voor dat nummers zoals bijvoorbeeld ‘My Love’, ‘The Magician’ en ‘Downside’ gewoonweg prima klinken. Het beste nummer van de plaat is echter het magistrale ‘To Be Near You’, waarop de band echt laat horen wat ze in huis hebben. Zoals gezegd is dit mijn eerste kennismaking met Jono, maar op basis van wat ik op deze ‘Life’ heb gehoord, zal ik zeker op zoek gaan naar de eerste twee platen, want dit album is zeker een aanrader voor de liefhebbers van progressief getinte metal.