Iniquity - Serenadium, The Hidden Lore

Iniquity - Serenadium, The Hidden Lore

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Wilco : Iniquity…wow. Dat is lang geleden. Ik had nooit verwacht dat die nog eens nieuw materiaal zou komen. Dat doen ze dan ook niet. De Deense death metal pioniers brengen hun debuut album ‘Serenadium’ uit 1996 en hun EP ‘The Hidden Lore’ uit 1998 opnieuw uit, dit keer op één CD of LP.
Aanleiding voor dit feit is dat het album ‘Serenadium’ ongeveer twintig jaar geleden werd uitgebracht en de band recentelijk hun aller aller aller laatste optreden heeft gegeven. Kernlid Brian Petrowsky overleed in 2011 aan overdosis. Hij was toen slechts 37 jaar..

De muziek dan. Als een album opnieuw wordt uitgebracht (en in dit geval geremasterd) zal het wel de moeite waard zijn. Helaas weten we inmiddels dat dat lang niet altijd het geval is. Bij deze release hou ik het in het midden en dat heeft meer met mijn voorkeur dan de release zelf te maken. De band speelt death metal zoals we deze vooral kennen van Cannibal Corpse, niet mijn favoriete stijl helaas. Persoonlijk had dit van mij dan ook niet opnieuw uitgebracht hoeven te worden. Al kende ik het in 1996 al wel. Het was namelijk één van mijn eerste death metal albums. De stijl moet je natuurlijk liggen om dit te waarderen. In het genre is het dan ook helemaal niet verkeerd wat deze jongens laten horen. De metal is bruut en afwisselend. Het geluid op deze re-release is behoorlijk goed te noemen. Bovendien was deze band één van de eerste in dit genre uit Denemarken. Dat land speelde toen nauwelijks een rol in de brute metal. We weten inmiddels allemaal hoe dat veranderd is. Of dat aan deze band te danken is weet ik niet. Voor de liefhebbers is dit echter een fijne herinnering en voor de puristen een document.

Meer informatie