Heidevolk - Vuur Van Verzet

Heidevolk - Vuur Van Verzet

Label : Napalm Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Met drie nieuwe broeders in de rangen, komt de Gelderse folk metalband Heidevolk op de proppen met ‘Vuur Van Verzet’, een album dat in zijn geheel strijdlustiger overkomt dan voorganger ‘Velua’. Bassist Rowan Roodbaert tekende voor elk van de elf nieuwe heidense hymnen die het strijden naar vrijheid hoog in het vaandel dragen.

De kenmerkende eigenschappen van Heidevolk worden niet aangetast, zo horen we in de oproep ‘Ontwaakt’ stevige, maar melodieuze gitaren, de overbekende gewichtige – soms zelfs onverstoorbare – cleane zang van Lars en nieuweling Jacco en worden er trotse teksten gedeclameerd. Uptempo songs met folk invloeden als ‘A Wolf In My Heart’ (voor de afwisseling eens Heidevolk in het Engels) en het trage, maar sterk opgebouwde ‘Onverzetbaar’ staan als een rots in de branding. Heidevolk verrast ons echt met een additioneel koor op dit album en dat levert de prachthymne ‘Yngwaz Zonen’ waar we zelfs even stil van worden. Violen en cello brengen knappe accenten aan zoals in het vlotte ‘Britannia’. Naast een vermeerdering van het gebruik van authentieke folkinstrumenten is er in ‘The Alliance’ een vocale bijdrage van Alan ‘Nemtheanga’ Averill (Primordial) en hij legt zijn ziel en zaligheid in zijn gepassioneerde zanglijnen. ‘Het Oneindige Woud’ – hoe de Romeinen Germania zagen – blijkt een weemoedig instrumentaal nummer, terwijl ‘Gungnir’ en uitsmijter ‘Het Juk Der Tijd’ eerder episch zijn. Heidevolk is klaar voor nieuwe veroveringen met een stel onweerstaanbare hymnen vol moed en strijdvaardigheid!