Walking Papers - WP2

Walking Papers - WP2

Label : Loud & Proud | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het heeft maar liefst vier jaar geduurd, maar nu is er dus eindelijk een tweede album van Walking Papers, het sterren gezelschap uit Seattle. Want ga maar na: drummer Barret Martin (Screaming Trees) is van de partij, als ook Duff McKagan op bass en Jefferson Angell zingt. Deze laatste ken ik nog van het eerste album van Walking Papers, maar ook van zijn project ‘Staticland’ waar in de bio gek genoeg niets over wordt gezegd. Daarin wordt dan weer wel de band ‘The Missionary Position’, die mij niets zegt. Hoe dan ook, ik had niet op een vervolg gerekend maar ben dus bij deze aangenaam verrast.

En het is aangenaam want de muziek van Walking Papers mag er zijn. Natuurlijk horen we de oorsprong van de heren terug in de vorm van die typische Seattle-grunge rock. Maar het is toch ook wel weer wat anders. Het is minder ‘lui’ en laid back dan op het debuut, het rockt deze keer wat meer. De stem van Angell blijft de dominante factor. De man heeft een geweldige stem die ook nog eens zowel krachtig als flexibel is. Hij doet bij vlagen aan Bono (‘Red & White’, ‘Somebody Else’) en ook de muziek gaat zo nu en dan naar een wat meer rock/pop-achtige kant. Ook hoor ik invloeden van The Doors terug in de instrumenten én arrangementen die de heren gebruiken. Er staan dertien vrij korte, puntige rock songs op deze schijf die heerlijk weg luistert. Beste nummer is het (veruit) langste nummer ‘King Hooker’ dat een geweldige opbouw kent en waarin alle instrumenten excelleren. Als je van kwaliteitsmuziek houdt, ben je bij Walking Papers aan het juiste adres.