Vivaldi Metal Project - The Extended Sessions

Label : Pride And Joy | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Als ik tegen mensen zeg dat klassieke muziek en metal goed bij elkaar passen, dan krijg ik vaak rare blikken toegeworpen. Toch is het zo. Er zijn genoeg voorbeelden waar deze twee stijlen succesvol werden gecombineerd, zoals bijvoorbeeld Trans-Siberian Orchestra of Epica’s ‘Classical Conspiracy’. Sinds vorig jaar is daar ook Vivaldi Metal Project, het muzikale kind van pianist Mistheria (niet zijn echte naam) waar vorig jaar het debuut ‘The Four Seasons’ van uit kwam, hiervoor werd een indrukwekkende lijst aan gastartiesten gevraagd om mee te doen (o.a. Ruud Jolie, Chris Caffery). Tot er nieuw werk wordt uitgebracht werd er beslist om een EP uit te brengen met daarop wat bonus materiaal, onder de noemer ‘The Extended Sessions’.

De EP bestaat uit vier liedjes, of nou ja… eigenlijk zijn het er maar twee, beiden met een alternatieve versie. Het eerste liedje, ‘The Four Seasons’, is een ‘unplugged trio’ studio medley van het album, het liedje staat er ook verkort op als een live uitvoering als duo. Het tweede nummer, ‘Vita’, staat ook op het oorspronkelijke album maar dit is dan de ‘original vocal session’, het nummer staat er ook als instrumentale versie op. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, eigenlijk is deze plaat alleen leuk voor de fans van de originele plaat, zeker als het gaat om ‘Vita’. ‘The Four Seasons’, de ‘unplugged trio medley’ dan, is het enige nummer dat misschien nog de moeite waard is voor men die niet heel erg bekend is met het project. Het nummer is erg lang, zevenentwintig minuten lang maar liefst, en gaat door alle bekende stukken uit Vivaldi’s meesterwerk. Hoewel het allemaal goed is bedacht kan het mij niet geheel overtuigen, dit komt met name door de muzikanten. Begrijp me niet verkeerd, in principe zijn de muzikanten op het album best wel goed, en zijn er geen foutjes te bekennen, maar je hoort gewoon dat niet alle muzikanten topper zijn. Zo is Mistheria is een hele goede pianist maar in de moeilijkste stukjes hoor je dat hij net wat mist, dit kan overigens ook liggen aan het feit dat hij een elektrische piano gebruikt in plaats van een vleugel. Qua zang hebben we te maken met drie stemmen, Tsena Stefanova, Angel Wolf-Black and Dimitar Belchev. Stefanova heeft niet altijd een mooi stemgeluid in de hogere regionen, Belchev zing wel aardig maar gebruikt te vaak het cliché rock vibrato geluid, en Black heeft geen veelzijdige stem (hoewel ze dan wel weer een mooie stem heeft). Eigenlijk is alleen violiste Abigail Stahlschmidt stabiel en sterk over het hele nummer. Als laatste is de duo uitvoering van ‘The Four Seasons’ dusdanig amateuristisch opgenomen dat ik deze niet op een (betaald) album had durven zetten.

Als slechts één van de vier nummers interessant is voor mensen die (nog) geen fan zijn van het project dan vraag ik mij af wat de meerwaarde is (behalve het financiële aspect). Dat gezegd hebbende, het ene nummer was zeer vermakelijk en zeker niet heel slecht. Het brengt mij in een dilemma want waarop baseer ik dan de score? Nee, ik moet de plaat als geheel zien en dan vind ik dat het te weinig meerwaarde biedt ten opzichte van het debuutalbum, het voelt een beetje als geldklopperij. Jammer.