Eynomia - Break Free

Eynomia - Break Free

Label : Pure Legend Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jori : Met een naam als Mike LePond in een line-up krijg je toch automatisch hoge verwachtingen, immers speelt niet iedereen in een band als Symphony-X. De teleurstelling is dan ook groot terwijl ik dit werkje zit te luisteren. Waar hebben we het over? Eynomia, een female fronted symfonische metal band uit de VS, en op dit muzikale terrein is de concurrentie moordend.

Wat er op ‘Break Free’ staat is een negental grotendeels doodsaaie symfonische metal nummers, verpakt in een afgezaagd stuk artwork met een kindertekening van een Fenix. De muziek is technisch gezien best in orde, en ook de kwaliteit van de productie laat niets te wensen over. De nummers missen echter enige originaliteit en diepgang, en door het gebrek aan variatie komen ze ontzettend slepend over. Waar ik bij ‘Cleansing’ nog enige hoop had door het leuke refrein en de pakkende solo, weet bij ‘Someday Maybe’ alleen basgenie Mike het nummer nog te redden met zijn fantastische tegendraadse dreunpartijen. Zangeres Phyllis heeft bij lichtjaren niet het vocale statuut van haar collega’s van de grote bands in dit genre. Ze volgt braaf de muzieklijntjes met haar loepzuivere maar krachteloze stem. Het titelnummer laat deze tekortkomingen heel duidelijk blijken, om maar te zwijgen van de zoetsappige ballad ‘Through Your Eyes’, nummers die misschien hun doel nog vinden bij de behandeling van insomnia. Opener ‘Cleansing’ en het onheilspellende ‘Let It Go’ zijn nummers die je misschien wil proberen, maar voor de rest is dit een verkwisting van je tijd. Er is zoveel beters te kiezen in dit genre.