Trespass - Footprints In The Rock

Trespass - Footprints In The Rock

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Trespass is één van die ruwe diamantjes uit de New Wave Of British Heavy Metal periode die nooit het succes hebben gehad wat ze op basis van hun uitstekende song materiaal zeker verdienden. De band werd in 1979 opgericht door de broers Mark en Paul Sutcliffe (respectievelijk gitaar/zang en drums), die in Dave Crawte (gitaar) en Richard Penny (bas) de juiste gelijkgestemde zielen vonden en Trespass was een feit. Met name de single ‘One Of These Days’ (uit 1980) en de ‘Bright Lights’ EP (uit 1981) waren fantastische releases en de band leek dan ook een grote toekomst tegemoet te gaan. Echter, toen vader Allan Sutcliffe onverwachts veel te vroeg overleed, werd de band in 1982 opgedoekt. Er werden later in de loop der jaren nog wel wat compilatie-albums uitgebracht en in 2012 werd er zelfs een “nieuw” album opgenomen met opnieuw opgenomen versies van oude klassiekers. Anno 2017 is de band weer nieuw leven ingeblazen en vindt Mark Sutcliffe zich ondersteund door bassist Dan Biggin, gitarist Joe Fawcett en drummer Jason Roberts, die nu het album ‘Footprints In The Rock’ via het label Mighty Music op de markt brengen.

Als je deze ‘Footprints In The Rock’ een aantal malen beluistert, komt het oude en vertrouwde NWOBHM-gevoel weer helemaal terug, want de stijl van de band is niet echt veel veranderd. De sound is gelukkig een stuk beter dan een aantal decennia geleden, maar nog steeds zijn de goede songs, de aanstekelijke riffs, de dubbele solos en de zang van Mark Sutcliffe de belangrijkste ingrediënten van het Trespass-gerecht. Dat levert met de eerste single ‘Momentum’, ‘Be Brave’, ‘Footprints In The Rock’ en ‘Dragons In The Mist’ een aantal erg fraaie momenten op, maar eigenlijk is deze reunie-plaat over de gehele linie behoorlijk goed te noemen. Natuurlijk is de markt nu totaal veranderd en zal het album niet zo’n impact hebben als vroeger, maar persoonlijk had ik niet meer verwacht nog nieuw materiaal van dit gezelschap te horen te krijgen. Dat feit, samen met het toch wel bovengemiddelde song materiaal, zorgt ervoor dat deze ‘Footprints In The Rock’ mij toch zeer positief verrast heeft.