Alan Simon - Excalibur: The Dark Age Of The Dragon

Label : Babaika Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Af en toe krijg ik een CD toegestuurd voor een review waar ik niet zoveel mee kan. Het nieuwste werk van Excalibur, een project van Alan Simon, valt daar onder. Het is al de vierde CD die de naam Excalibur draagt maar ik had er nog nooit eerder van gehoord, niet zo gek ook want hoewel het omschreven wordt als een ‘Celtic Rock Opera’ is er weinig rock te bekennen. Daarom vind ik het eigenlijk ook raar dat deze plaat bij ons terecht is gekomen voor een review, ik vermoed dat dit komt door de waslijst aan bekende gastartiesten die op het album meedoen, zoals Bernie Shaw (Uriah Heep), Jesse Siebenberg en John Helliwell (Supertramp) en Moya Brennan of (Clannad).

‘The Dark Age Of The Dragon’ vertelt het verhaal van Merlijn de tovenaar die na duizend jaar eindelijk uit Morgana’s vloek is ontsnapt en, als hij ziet wat er met de wereld is gebeurt, de grootste spreuk ooit uitspreekt en de machtige draak doet ontwaken. In negentien nummers wordt de luisteraar door dit verhaal geleid, ondersteund door typische rock instrumenten zoals de panfluit, mandoline, en de saxofoon. Muzikaal kan je het zien als een mix tussen Clannad en The Alan Parsons Project, en ja…. daar kan ik niet zoveel mee. Ik ga het om die reden ook lekker kort houden. Het is best een aardig album, vocaal gezien worden er goede prestaties geleverd en zijn de melodieën snel herkenbaar. Af en toe wordt er wat in het frans gesproken en dat snap ik niet helemaal, de muziek is gelukkig stukken logischer. Prima plaat voor de liefhebber van zeer symfonische pop-rock muziek met Keltische invloeden.