Tragik - Tainted

Tragik - Tainted

Label : Rock Company | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Phil Vincent, ik had nog nooit eerder van hem van gehoord. Maar we hebben hier te maken met een muzikale duizendpoot en producer die op dit moment vier of vijf bands draaiende houdt. Niet voor niets heet zijn website www.philvincentbands.com. ‘Tainted’ is het zevende album van Tragik en het tweede dat via het Nederlandse label Rock Company uit wordt gebracht. Als invloeden noemt Phil Vincent onder andere Winger, Def Leppard en The Beatles.

Het openingsnummer ‘Welcome Back’ heeft wel rock invloeden maar gaat toch meer naar west coast AOR. Vooral de gelaagde vocalen doen hier aan denken. Vincent heeft een aangenaam en krachtig stemgeluid. Het navolgende ‘Not Over You (Listen)’ heeft meer weg van ELO, een knappe pop compositie met die kenmerkende, kamerbrede achtergrondvocalen, maar negen minuten is net wat te lang om te blijven boeien. De gitaarsolo van Damian D’Ercole aan het einde van het nummer is wel het noemen waard. Een knap staaltje gitaarwerk. ‘Face Of Tomorrow’, het vijfde nummer van ‘Tainted’ laat voor het eerst wat echt harde noten horen en Vincent overtuigt door wat ruiger te zingen. Wat ‘Tainted’ (of Vincent) kenmerkt is dat de jaren tachtig rock als grote inspiratie dient voor de composities en sound. Het is van verre van slecht, maar de vonk wil niet echt overspringen. Als dit het resultaat is na zes voorgaande albums, dan denk ik dat Phil Vincent dit niveau in de toekomst niet zal ontstijgen. Ik heb de voornoemde invloeden ook niet kunnen terug horen op ‘Tainted’ helaas.
Verder even dit; wat een knullig seksistisch artwork (oftewel wat chicks bij elkaar gezocht op internet) en die foto van die drummer is een grapje neem ik aan? Volgens mij is er toch echt een drumcomputer aan ’t werk op ‘Tainted’ en niet de afgebeelde bejaarde?