Tragedian - Unholy Divine

Tragedian - Unholy Divine

Label : IceWarrior Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Duitse Tragedian is niet echt actief te noemen. De band rondom gitarist Gabriel Palermo bestaat al vijftien jaar maar heeft voorheen slechts twee albums uitgebracht. Echter wel twee hele sterke. Het debuut, ‘Dreamscape’ (2008) was een typisch Duitse power metalplaat, maar op ‘Decimation’ (2013) liet men ook een progressievere aanpak horen.

De voorgaande albums kon ik zeer waarderen en was daarom benieuwd naar de derde langspeler, ‘Unholy Divine’, die eind november vorig jaar verscheen. En laat ik maar gelijk zeggen dat Palermo en co. hun sterkste en meest compleet werk tot nu toe hebben afgeleverd. Gelukkig is men in vergelijking met ‘Decimation’ weer de stevigere kant op gegaan. Niet dat ik de progressieve invloeden van de vorige plaat storend vond, maar luisterend naar het nieuw materiaal constateer ik dat ik die extra kick die de snellere songs hebben op de vorige plaat miste. Was ‘Decimation’ door diens progressieve karakter af en toe moeilijk te verteren en had deze meerdere en aandachtigere luisterbeurten nodig, is ‘Unholy Divine’ stukken toegankelijker, meteen pakkend en gaat erin als de spreekwoordelijke zoete koek. In Alex Blank (Rapid Angel) schijnt Palermo bovendien de perfecte stem voor Tragedian te hebben gevonden. De beste man heeft een typische power metalstem die in tegenstelling tot veel vocalisten in het genre niet zoetsappig klinkt, maar krachtig en tegelijkertijd melodieus en gevoelig. Daardoor klinkt het geheel net iets krachtiger, en al metal al heeft de muziek veel meer ballen dan voorheen.

Over het algemeen is er weinig bijzonders te melden over dit album. Of het moet gastenbijdrages van Kai Hansen (Helloween, Gamma Ray) op gitaar, Bob Katsionis (Firewind) op Keyboards en Andreas Babuschkin (Paragon) op zang zijn. Voor de rest is dit namelijk gewoon een kwalitatief-hoogwaardige power metal plaat, die alles bevat wat je van een band in dit genre mag verwachten. Dus als je op zoek bent naar originaliteit en vernieuwing heb je hier niks te zoeken. Persoonlijk hecht ik daar geen waarde aan en is kwaliteit het belangrijkste wat telt, en daaraan komt deze plaat niks tekort; de songwriting is sterk, op instrumentaal en vocaal gebied valt niks te bekritiseren, en de plaat heeft een fantastische productie. Wat wil je nog meer? Oh ja, het geheel klinkt ook nog eens lekker nostalgisch, maar desondanks geen moment gedateerd. Fans van melodieuze power metal in het straatje Edguy, Mob Rules, Fogalord, Magic Kingdom, Iron Mask en Stratovarius en consoorten kunnen ‘Unholy Divine’ dan ook gerust in huis halen.