Tieflader - Apokalypse Jetzt

Tieflader - Apokalypse Jetzt

Label : Ratzer Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Tiefader brengt ons nog voor de kerst de uiterst gezellige EP 'Apokalypse Jetzt'. Voor wie het niet door heeft, dat was sarcasme. De titel van deze EP is uitermate goed bedacht omdat de nummers zich centreren rond teksten van duisternis, verdoemenis en de ondergang van alles. Thema's die toch zeker wel enigszins aansluiten bij wat de donkere maanden ons brengen. De manier waarop dit wordt gebracht is bijzonder krachtig en stoomt door als een goederentrein op volle snelheid.

De EP bestaat uit vijf nummers waarvan er drie in bovengenoemde stijl. Ik zou het een soort van zware rock 'n roll willen noemen, ware het niet dat de andere twee nummers beduidend langzamer zijn. Dat geeft het nummer 'Gib Mir Die Hand' precies het juiste doom-gehalte voor de schijnbaar satanische tekst, maar wat ik zo fijn vind is dat het gebracht wordt op een Black Sabbath-achtige manier en niet op een aanmoedigende manier die sommige bands gebruiken. Die leeftijd hebben ze ook wel een beetje gehad. Ik dacht dat het andere rustige nummer, 'Dunkelblau', het minste nummer van deze EP zou zijn omdat het een beetje popachtig begint, wat gelukkig heel erg teniet wordt gedaan door de Duitse vocalen iets verderop. Dat maakt alles agressiever. Ongeveer halverwege het nummer is ook een episch achtergrond gitaargeluid te horen wat dit nummer nog beter maakt.

Al met al een heel sterk album met een lekker tempo en een enthousiast, live geluid. Er zijn bepaalde bands of albums die als doel hebben je hoofd er af te blazen en ik denk, om dat te voorkomen, dat deze Duitsers het daarom gewoon bij vijf nummers gelaten hebben. Net niet genoeg om je hoofd te verliezen maar meer dan voldoende om aan je trekken te komen.