Dustin Behm - The Beyond

Dustin Behm - The Beyond

Label : Rockshots Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Dit jaar ben ik in positieve zin verrast door een aantal bands die instrumentale metal spelen, waaronder Arch Echo, Nova Collective en Plini (die ik pas sinds dit jaar ken). Dit is zeer noemenswaardig gezien ik eigenlijk geen liefhebber ben van instrumentale muziek, echter met goed gestructureerde liedjes en interessante composities hebben deze groepen mij toch weten te overtuigen. De nieuwste speler binnen het genre is Dustin Behm, een gitarist uit Portland, Oregon, die groot fan is van instrumentale muziek. Met name Joe Satriani is een groot voorbeeld. Hij speelt al in de band Increate maar wilde toch graag een solo album schrijven en uitbrengen, ‘The Beyond’ was daarvan eind resultaat.

Hoewel Behm zijn best doet om de luisteraar te overtuigen met zijn gitaarwerk, komt het bij mij totaal niet binnen. Het probleem is dat er op het album dertien nummers staan die ik eigenlijk niet kan beschouwen als liedjes maar als veredelde gitaar solo’s. Elk liedje klinkt als volgt; de drums, gitaar en basgitaar doen een hele coole riff die ze enige tijd aanhouden en later afwisselen met een andere coole riff, de solo gitaren vliegen eroverheen met ‘sweep picking’, arpeggio’s en andere indrukwekkende technische gitaar termen. Misschien een beetje kort door de bocht maar het resultaat is hetzelfde, een album vol met gitaar solo’s en, hoe knap hij wel niet speelt, is het saai om naar te luisteren. Ook de productie kan nog wel wat worden verbeterd, de drums zijn geprogrammeerd en klinken ook zo, wat toch echt niet nodig is, er zijn genoeg voorbeelden van bands met geprogrammeerde drums waar dit nauwelijks hoorbaar is.

Nee, Behm zal nog hard moeten werken als hij het niveau wilt halen van zijn idolen. Een goede gitarist betekent niet dat je technisch alles kan maar dat je ook weet wanneer je wat moet spelen. Soms zijn de beste solo’s technisch helemaal niet uitdagend, kijk bijvoorbeeld naar de solo in ‘Nothing Else Matters’ van Metallica, wat toch een vrij een eenvoudige solo is. Soms vergeten gitaristen dit wel eens en wordt er hard gewerkt om maar sneller en technisch moeilijke partijen te spelen. Dat is echt ontzettend jammer want het komt de muziek niet ten goede, zo ook bij ‘The Beyond’.