The Tracy G Group - Tramp

The Tracy G Group - Tramp

Label : Sonic Night Music | Archiveer onder heavy / power metal

Dennis : Tracy G is nog het meest bekendst van zijn jaren die hij bij Ronnie James Dio mocht spelen. Op twee studio albums van DIO is hij te horen als gitarist. Dit zijn 'Strange Highways' uit 1993 en 'Angry Machines' uit 1996. Daarnaast speelde hij ook nog op een tweetal live albums van de kleine man met de grote stem. In 1999 verliet hij die band en sindsdien werkte hij als producer en nam hij een aantal solo albums op. 'Tramp' is het vierde album van The Tracy G Group dat reeds in oktober uitkwam via het label Sonic Night Music Club. De line-up van de Tracy G Group wordt verder gecompleteerd met Yngwie Malmsteen drummer Patrick Johansson, zanger Michael Beatty en bassist Randy Oviedo. Op vier nummers op dit album is ook Korn drummer Ray Luzier te horen.

'Tramp' bevat dertien composities, waarvan er vier instrumentaal zijn. Qua muziekstijl worden er op dit album verschillende stijlen aangeboden van snoeiharde heavy metal tot funk, blues en ballads en het vormt niet echt een samenhangend geheel. Mij bekruipt het gevoel dat dit album niet meer is dan een samenraapsel van nummers die de gitaarvirtuoos geschreven heeft en als hobby project uitbrengt. Soms hoor ik wel leuke ideeën zoals het instrumentale 'Erector' dat een vette groove heeft en de pan uit swingt. Micheal Beatty is niet de meest getalenteerde zanger en ik vind de nummers zonder zang aangenamer dan met zang. Maar ik vraag me af wie er zit te wachten op deze release? Het is fijn om te zien dat Tracy G een hobby heeft na zijn mooie carrière bij Dio, maar meer kunnen we deze release echt niet noemen.