Downes Braide Association - Skyscraper Souls

Label : X2X Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Ik weet niet wat het is deze maand, maar dit is al de tweede plaat die ik te horen krijg waarvan ik niet helemaal begrijp waarom deze bij Lords Of METAL terecht is gekomen. Ik heb het over het derde album die tot stand is gekomen door een samenwerking tussen Geoff Downes en Chris Braide. De kenners zullen de naam Geoff Downes wel herkennen want deze man heeft in een aantal zeer bekende bands gespeelt, zoals Asia, Yes, en, jawel, The Buggles, je weet wel, van ‘Video Killed The Radio Star’. Chris Braide is een stuk minder bekend maar moet zeker niet worden onderschat, hij schrijft en produceert namelijk muziek voor veel bekende pop artiesten, zoals Sia, Lana Del Rey, Selena Gomez en Beyoncé. Onder de noemer DBA (Downes Braide Association) komen deze heren dus nu met het derde album ‘Skyscraper Souls’.

Het probleem wat ik heb met dit album is dat het bijna een pop album is geworden in de stijl van Asia en Yes, het heeft dus vrij weinig te maken met rock of metal. Ik ga het dus weer een keertje kort houden. Muzikaal gezien is het echt een top album, zeker de keyboards, basgitaren en de zang zijn werkelijk uitstekend! De drums zijn wat vlak maar dat mag ook want het album draait volledig om de melodieën. De nummers zijn catchy, steken goed in elkaar, en klinken ook nog eens goed dankzij de uitstekende mix en mastering. Het is jammer dat de muziek waarschijnlijk niet op de radio zal worden gespeeld want ik denk dat het ontzettend toegankelijk is voor het pop publiek. Hoewel ik het album best goed vind, en veel respect heb voor de muziek, is het gewoon niet helemaal mijn ding. Een uitstekend staaltje muziek voor de liefhebbers van symfonische pop en rock.