The Black Marbles - Moving Mountain

The Black Marbles - Moving Mountain

Label : Ophelia Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Demo

Wim S. : The Black Marbles. Een band uit Zweden. Met een hele fijne frontvrouw in de persoon van Marica Svensson. En dan bedoel ik dat qua presentatie als qua zangkunsten. Tja, het gaat mij toch niet lukken om een hele review te schrijven over The Black Marbles zonder dat ik de naam van Blues Pills laat vallen, dus dat doe ik dan maar meteen. Want er zijn dus duidelijk gelijkenissen: een viermansformatie met een dominante frontvrouw en die qua muziek zitten in het straatje van klassieke (hard)rock en blues.

Maar er is ook een groot verschil tussen beide bands. Daar waar Blues Pills is afgezakt naar een bedenkelijk niveau (vooral vanwege de concessies die de band doet bij het opnemen van een album) horen we bij The Black Marbles een enthousiaste, frisse band, die het niet schuwt om lekker te rocken of om lekker de bocht uit te vliegen. Kijk, Rickard Lindberg heeft duidelijk niet de technische capaciteiten van Dorian Sorriaux; hij durft wel veel meer dan de begenadigd gitarist van Blues Pills. Zoals gezegd: Marica heeft een dominante persoonlijkheid en stem. Met die krachtige stem trekt ze alle – relatief eenvoudige – songs direct naar zich toe. En daar is niks mis mee: iemand zal de kar moeten trekken. Er staan slechts zeven tracks op deze schijf dus eigenlijk is er sprake van een mini-CD. Mijn favoriete track is het akoestische ‘Fallen’ waarin we op charmante wijze ook voor het eerst horen dat Svensson met een licht accent zingt. Prachtig, countryachtig liedje. Maar ook het navolgende ‘Nite Of The Tiger’ – met een excellerende Svensson – mag er wezen. Heel klein gehouden maar toch zo krachtig. Uitstekend album!