Thakander - Sterbende Erde

Thakander - Sterbende Erde

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder black metal

Vera : Na een demo (2009) en een EP (2012) heeft het Duitse Thakandar lang gewerkt aan het eerste volledige album. In november 2016 werd ‘Sterbende Erde’ opgenomen in Studio E met Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak, Sun Of The Sleepless) achter de knoppen. Nu brengt Einheit dit veelbelovende debuutalbum uit.

Death metalinvloeden zijn hierop verdwenen en de band kiest resoluut voor inventieve, melodieuze black metal in de stijl van Helrunar, Eïs en Vyre. Lange songs met incidentele akoestische gitaarpartijen en veel spanningsbogen. Gastmuzikanten van Ferndal en Eïs (Alboin) zijn te horen op cello en piano, terwijl het dystopische ‘Signal Of Sorrow’ ook enige vrouwenzang van Ricarda Krabbemeyer laat horen. Dat is trouwens het enige Engelstalige nummer, verder kiest de band voor de grimmige barsheid van de Duitse taal. De dreigende songs behelzen eenzelfde thema: in een postapocalyptische wereld zoeken de resten van menselijk leven naar een manier om te overleven, goed beseffende dat ze de ondergang aan zichzelf te danken hebben. In die zin is de band beïnvloed door werken van Stephen King en Dan Simmons. De snelle, barse black van ‘Erbschuld’ klinkt voortvarend, met ruwe Duitse zang van Xorg. Een epische uitval met prachtig melodisch gitaarspel siert het strakke ‘Hinter Dem Schatten’. Dan komt het door cello en duistere spraak opgeluisterde Engelstalige ‘Signal Of Sorrow’ dat bewijst dat de band erg inventief bezig is. Het trage begin met koorzang in ‘In Der Asche Der Alten’ mondt uit in een pittige acceleratie tot furieuze blastbeats, terwijl vervolgens een dodenmars klinkt en er knallend afgesloten wordt met het tien minuten durende pronkstuk ‘Sterbende Erde’. Een sterke nieuwkomer in de florerende Duitse zwartgeblakerde scène!