Tankard - Hymns For The Drunk

Tankard - Hymns For The Drunk

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : In het kader van de wederopstanding van Noise Records verscheen in 2016 al de ’Oldies & Goldies: The Very Best Of the Noise Years 1986-1995’ compilatie van Tankard, met songs afkomstig van de band’s platen die onder Noise verschenen. In de periode 2002-2010 was de band onder contract bij AFM Records. AFM komt nu met deze best-of, met materiaal afkomstig van de vijf platen die Tankard via hun uitbracht.

De songkeuze is op zich prima – al zal iedereen wel een (paar) van zijn/haar favorieten missen – en wat we hier hebben zijn een paar van de sterkste Tankard nummers uit die tijd, alsmede publieksfavorieten. Een beetje jammer vind ik dat de oudere songs ‘Zombie Attack’, ‘(Empty) Tankard’ en ‘The Morning After’ (de heropgenomen versies welteverstaan, afkomstig van de ’Best Case Scenario: 25 Years in Beers’ compilatie die door AFM is uitgebracht), alsmede ‘Medley (Alcohol, Puke, Mon Cheri, Wonderful Life)’ ook hier geplaatst zijn. In plaats daarvan had men andere nummers van de AFM-albums kunnen pikken. Maar goed, de rest van de dertien songs brengen de band’s carrière uit die tijd redelijk goed in beeld, al is Tankard altijd Tankard gebleven en heeft altijd garant gestaan voor een portie stevige Duitse thrash metal met een gezonde dosis humor en uiteraard alcohol.

Voor de echte fans is deze compilatie totaal niet interessant, want die hebben de songs al lang in huis. Voor de nieuwere generatie biedt deze plaat wel een mogelijkheid om iets beter kennis te maken met deze veteranen, al zullen de meesten eerder naar de digitale aanbieders grijpen. Eerlijk gezegd begrijp daarom de zin van deze compilatie niet. Het gaat hier niet om zeldzaam materiaal en die reguliere albums zijn nog altijd verkrijgbaar. Ook gezien de hoeveelheid releases die de marktopstromen en de teruglopende verkoopcijfers van fysieke geluidsdragers, vraag ik me af wie er tegenwoordig echt op een dergelijke compilatie zit te wachten. Dus eigenlijk is ‘Hymns For The Drunk’ alleen interessant voor de diehard verzamelaars die alles moeten hebben. Maar goed, dat maakt het zeker niet minder leuk. Dus, kratje bier erbij, volume open en 77 minuten lang genieten van onvervalste thrashcohol.

Meer informatie