Spiral Key - An Error Of Judgement

Spiral Key - An Error Of Judgement

Label : Pride And Joy | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Gek eigenlijk, soms is iets op papier echt iets wat je leuk zou moeten vinden maar komt het op de een of andere manier toch niet binnen. Spiral Key is een band uit het Verenigd Koninkrijk en speelt melodieuze progressieve metal, waar ik toch wel een groot liefhebber van ben. Sinds 2012 zijn de heren actief in de muziekwereld en hebben in 2013 hun eerste CD uitgebracht onder de naam ‘Perfect Machine’. Na vier jaar hard werken komt daar dan nu het vervolg van uit.

‘An Error Of Judgement’ bevat een aantal noemenswaardige gastbijdragen, zo wordt er een gitaar solo gespeeld door John Mitchell (Frost*, Arena) en zingt Miguel Espinoza (Persefone) een nummertje mee. Daarnaast werd het album gemixt en gemastered door niemand minder dan David Castillo (Opeth, Katatonia) en Tony Lindgren (James Labrie). Zelfs het artwork gemaakt door een bekende in het genre, Mattias Norén. Nou, dat belooft wel wat! Uiteindelijk maakt het natuurlijk helemaal niet uit welke gastartiesten er mee doen en wie het album heeft gemixt, het is namelijk veel belangrijker dat de liedjes goed zijn. Gelukkig zijn de liedjes best wel aardig en soms zelfs goed, er wordt veel nadruk gelegd op melodie wat er voor zorgt dat het een en ander goed blijft hangen. Het haalt dan misschien niet het niveau van de toppers in het genre maar het is zeker niet slecht. Ook kan ik weinig klagen over de muzikanten want die doen hun werk prima, zelfs de zang, waar het vaak mis gaat, is best wel oké en doet zijn stem af en toe denken aan die van Fish. Het enige waar ik niet helemaal blij mee ben is het feit dat er soms te veel tekst in de zanglijnen wordt gepropt, waardoor het soms wat gehaast klinkt. Ook vind ik sommige teksten niet zo sterk, zo vind de band blijkbaar dat een kat ‘nature’s perfect killer’ is….

Enfin, al met al een prima plaat waar eigenlijk niet zoveel mis mee is. Toch komt het bij mij gewoon niet helemaal binnen, het kan mij niet overtuigen. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de band iets relatiefs veiligs heeft neergezet, het is niet verschillend genoeg van andere bands en mist dan net wat om in ieder geval hetzelfde niveau te halen. Het kan ook een kwestie van smaak zijn. Ik zou toch adviseren om even de video hieronder te checken, misschien vind jij het wel goed.