Sonic Prophecy - Savage Gods

Sonic Prophecy - Savage Gods

Label : Rockshots Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het vervolg op het twee jaar oude ‘Apocalyptic Promenade’ van het Amerikaanse Sonic Prophecy is hier. Dit vorige album balanceerde een aantal prima moderne power metal krakers tegenover een aantal tegenvallende en soms zelfs tenenkrommende songs. Te zien aan de albumhoes en titel is Sonic Prophecy op ‘Savage Gods’ geen millimeter afgeweken van hun kenmerkende stijl en dat is helemaal geen slechte zaak. Nu maar hopen dat de sterke nummers op deze nieuwe telg de overhand hebben.

Opvallend is dat de band een van de langste nummers, de titelsong ‘Savage Gods’, vooraan heeft geplaatst. Dit melodramatische stuk doet een beetje denken aan de band van de ons recentelijk ontvallen Warrel Dane, Nevermore. Dit is op zich een heel sterk nummer, maar met het slepende karakter was plaatsing vooraan misschien niet zo handig geweest. Een betere opener was het beukende ‘Iron Clad Heart’ geweest, wat tegen het eind van het album te vinden is en qua zanglijnen heel veel lijkt op ‘Eagly Fly Free’ van Helloween. Voor de videoclip is ‘Night Terror’ uitverkoren, een nummer wat aan ‘Eventide’ van ‘Apocalyptic Promenade’ raakt. Over de hele linie is dit album sterker uitgevallen dan deze voorganger, al staat er niet zo’n brute kraker als ‘The Fist Of God’ op en heeft zanger Shane nog steeds zijn irritatiemomentjes als in ‘Dreaming Of The Storm’. Kom op kerel, een beetje gevoeligheid is oké maar je zingt wel in een metal band! Dat maakt ook nu weer dat dit een album is waar je een aantal favorieten op gaat hebben en een aantal nummers waar je niks mee kan, naargelang je eigen smaak. ‘Iron Clad Heart’ is al genoemd als sterk spul, maar ook ‘Walk Through The Fire’ mag er zeker zijn, met zijn uitstekende pianostukken is dit misschien wel hét hoogtepunt op het album.

Dit is een duidelijke stap vooruit sinds het vorige album, de muziek heeft meer om het lijf en er zijn minder stukken waarbij je de haren zowat uit je kop wil trekken. Een prima album om het power metal seizoen 2018 mee te openen!