Shining - Varg Utan Flock

Shining - Varg Utan Flock

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Job : Weinig bands ter wereld klinken zoals Shining, en Shining klinkt zoals weinig andere bands. De groep onder leiding van visionair en zanger Niklas Kvarforth komt in januari met haar 10e full length sinds 2000 en bij mij persoonlijk staat er maar een vraag centraal: is hij beter dan het uit 2015 afkomstige ‘IX – Everyone, Everything, Everwhere Ends’? Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, en dat zegt een hoop.

Shining is altijd een baken geweest van naargeestige black metal zonder de constante drang naar blast beats en ijzig gekrijs. Het duistere van Shining zit hem niet zo zeer in het furieuze (hoewel de band op ‘X’ toch echt wel een paar keer flink uitpakt als het op razende black aankomt, zoals op ‘Han Som Lurar Inom’), maar eerder in het sferische en “ondertonige”, met semi-dissonante gitaarpartijen of een Niklas die klinkt als een bezeten, zieke hond. Ook op ‘X’ is dat niet anders, en men mag dan ook zorgeloos zeggen dat het unieke stijltje van Shining op ‘X’ stilletjes aan wordt voortgezet. Wat dan wel opvalt is dat ‘X’ dynamischer is, en de songs meer evolueren dan dat ze eerst deden op bijvoorbeeld ‘IX’, waar alles wat eenduidiger was. Ook de terugkeer van de piano op ‘Tolvtussenfyrtioett’ die we eerder hoorde op ‘V’ is een bijzonder welkome bijkomstigheid.

Songs als opener ‘Svart Opstoppbar Eld’, het vrij traditionele ‘Jag Ar Din Fiende’ (dat misschien nog het meest doet denken aan wat we op ‘V’ en ‘VII’ hoorde) en het slopende ‘Han Som Lurar Inom’ zijn wederom hele goede voorbeelden van hoe Shining eigenzinnige black enorm onderhuids kan maken en het stemgeluid van Niklas blijft daar het meest definiërende component in. Shining laat op ‘X’ gewoon nog een keer zien dat het perfect weet waar het heen wilt en hoe het allemaal moet klinken in de dystopiaanse wereldvisie van Niklas Kvarforth.