Rush - A Farewell To Kings (Deluxe)

Rush - A Farewell To Kings (Deluxe)

Label : Universal Music Group | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Re-release

Richard V. : Vorig jaar kreeg ‘2112’ een luxe make-over. Dit jaar krijgt het veertig jaar geleden uitgebrachte ‘A Farewell To Kings’ die behandeling. Het resultaat mag er wederom zijn. Voorzien van volledig nieuw artwork luisteren we zoveel jaren later nog steeds met plezier naar Rush’ vijfde studioalbum. De progressieve rock van Rush heeft nauwelijks aan kracht ingeboet en de composities staan nog steeds als een huis. Het instrumentale spectrum is op dit album nog wat breder dan op de voorgaande Rush albums en producer Terry Date zorgde voor een mooie balans en glasheldere productie.

‘A Farewell To Kings’ stamt uit een periode voor streamingdiensten waar lange intro’s nog gemeengoed waren. Zowel het fraaie titelnummer als het adembenemend goede ‘Xanadu’ hebben een lang en rustig intro. De gelaagde composities bevatten fantasievolle teksten en zowel ingetogen als ruige passages en laten zich liggend op de bank met een koptelefoon het best beluisteren. ‘Closer To The Heart’ is een vlotte, korte compositie die jarenlang vaste prik was in de setlist van de band en in die tijd vermoedelijk het meest radiovriendelijke nummer van de band was. Na het opgewerkte ‘Cinderella Man’ volgt het relatief simpele nummer ‘Madrigal’ dat een ingetogen opmaat blijkt voor de imposante instrumentale afsluiter ‘Cygnus X-1.’

Als bonus is het volledige concert dat de band in februari 1978 gaf in de Hammersmith Odeon in Londen gaf, toegevoegd. Een groot deel van dat concert verscheen al eerder als bonus CD bij de liveplaat ‘Different Stages’. Nu is eindelijk het concert compleet. Rush was destijds – zoals eigenlijk altijd – goed op dreef en musiceerde prima. Vocaal laat Lee nog wel eens een steekje vallen, maar daaraan zijn Rush fans gewend. Vanzelfsprekend is een flinke overlap met het livealbum ‘All The World’s A Stage’ dat voor dit studioalbum verscheen.

Als tweede bonus zijn een kwartet covers toegevoegd. De Dream Theater versie van ‘Xanadu’ klinkt heel behoorlijk al zit zanger James LaBrie er nogal eens naast. Ook de andere covers blijven muzikaal dichtbij het origineel en zijn vocaal lang niet altijd de verwachte sprong vooruit. ‘Closer To The Heart’ door Big Wreck is evenmin een verrijking van deze uitgave. Het mij onbekende The Threws levert de beste cover af, maar de uitvoering van ‘Madrigal’ door ene Alain Johannes laat het rijtje covers weer als een nachtkaars uitgaan. Deze versie sluit af met een studio outtake van Rush zelf genaamd ‘Cygnus X-2 Eh’, een synthesizer experiment waar we niet warm of koud van worden. Hopelijk krijgen ‘Hemispheres’ en ‘Moving Pictures’ in de toekomst ook een deluxe behandelingen en zijn de heren zo wijs om af te zien van covers door andere artiesten.