Revolting - Monolith Of Madness

Revolting - Monolith Of Madness

Label : F.D.A. Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Het werd natuurlijk ook wel weer tijd. Er zijn immers alweer drie jaar verstreken sinds ‘Visages Of The Unspeakable’ (2015), die weer drie jaar na ’Hymns Of Ghastly Horror’ (2012) uitkwam. In de periode 2009-2011 kwam er zelfs elk jaar een langspeler van Revolting uit (waaronder het ietwat tegenvallende ’In Grisly Rapture’. Dus ja, drie jaar, het werd wel weer eens tijd! Voor wie Revolting nog niet kent: de band is één van de vele bands/projecten van OSDM duizendpoot Rogga Johansson (bekend van: Demiurg, Paganizer, Ribspreader, e.v.a.) en de band is inmiddels toe aan haar zesde langspeler.

Wie verwacht dat er op ‘Monolith Of Madness’ ineens een totaal andere muzikale koers wordt gevaren, heeft (sinds begin jaren negentig) niet goed opgelet. De thematiek is wellicht nog het meest “veranderd”: in plaats van het hele brede spectrum aan oldschool horror te bestrijken, ligt op ‘Monolith Of Madness’ de nadruk op de Chtulhu cultus en hekserij – al dan niet in combinatie met elkaar, wat zich dan weer uit in de artwork. Muzikaal blijft het typisch stampende, ronkende, groovende, gedreven, zagende-maar-toch-melodieuze-en-pakkende Rogga’n’roll OSDM. Op sommige schijven mist er bij die formule net een bepaalde vonk (‘In Grisly Rapture’, om maar wat te noemen), op anderen werkt dat als een tierelier (Bloodbath’s debuut EP ‘Breeding Death’) – en weet je: dit is er één in de categorie waar het wel werkt! Ouderwets pakkend, met een prima balans tussen groovend, zwaar midtempo zagend en catchy versnellend, met lekkere breaks, stuwende drums en nekkenbrekende riffs. Prima plaat, voor fans van Bloodbath, Ribspreader, Entombed, Edge Of Sanity.