Wizard - Head Of The Deceiver

Wizard - Head Of The Deceiver

Label : Limb Music | Archiveer onder

Snoep : Het was twee jaar wachten op dit schijfje, maar dan heb je ook wat. Met het voorgaande album Bound By Metal had het Duitse Wizard al flink wat bekendheid verworven, maar ik denk dat deze nog verder uitgebreid gaat worden als dit album in de schappen komt. De productie, die gedaan is door de voormalige Grave Digger gitarist Uwe Lulis, is ronduit geweldig en de band zelf heeft ook behoorlijk wat vooruitgang geboekt. De nummers klinken allemaal echt wat meer eigen; de vergelijking met een band als Manowar is niet helemaal terecht meer, Sven D'Anna is vocaal een stuk gegroeid en de sound is heel wat volwassener gaan klinken waarbij het eigen Wizard-keurmerk natuurlijk niet uit het oog verloren wordt. Head Of The Deceiver is de laatste in een trilogie en in dit deel worden de 'deceivers' nagejaagd en een kopje kleiner gemaakt. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat met de deze 'deceivers' de bands worden bedoeld, die alleen maar muziek maken om er een aardig zakcentje aan over te houden en niet omdat ze de muziek zo belangrijk vinden (ik denk bijvoorbeeld aan een Metallica). True Metal is het waar het deze warriors om gaat (oftewel 'True metal for true metalheads' uit de song 'True Metal') (Ik heb er trouwens zo'n godsgloeiende kuthekel aan als mensen 'treu' opschrijven i.p.v. 'true'. Leer eens schrijven godverdomme! Maar dat terzijde…). De CD bevat in de Europese versie in totaal 11 songs (de Japanse heeft er natuurlijk weer een bonustrack bij) waar de heavy metal trots werkelijk vanaf druipt. Highspeed songs, die me af en toe doen denken aan een band als Gamma Ray, worden op gezette tijden afgewisseld met wat rustigere nummers. Maar hoe rustig de song ook klinkt, het straalt wel de allesoverheersende passie voor de muziek uit, en dat mag ik wel.