Redemptor - Arthaneum

Redemptor - Arthaneum

Label : SelfMadeGod Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Redemptor zou je een Poolse death metal supergroep kunnen noemen met bandleden die hun sporen reeds verdiend hebben in bands als Hate, Antigama, Vader en Decapitated. Zo speelt drummer Pawel Jaroszewicz in Hate en Antigama en voorheen bij Vader, en speelt gitarist Hubert Wiecek actueel ook bij Decapitated. Zanger Michal Loranc had zijn eigen project Nepenthe en is verder hoofzakelijk bezig met grafisch design (voor o.a. Nile, Megadeth, Trauma). Met 'Arthaneum' levert de band inmiddels zijn derde album af, een concept album welke gebaseerd is op het woord 'artha' dat uit het sanskriet komt en letterlijk vertaald 'betekenis, zin, doel of essentie' betekent. Het is een voortdurend streven naar middelen, stabiliteit en vervulling van alle materiƫle dingen die iemand in staat stellen om in een staat te zijn waarin hij wil zijn. Om dichter bij de natuurlijke vibraties en divina-proportio te staan is het album in de natuurlijke universele stemming van 432Hz opgenomen.

De productie van 'Arthaneum' nam in totaal anderhalf jaar in beslag door onder meer het groot aantal lagen dat is opgenomen met groot oog voor detail. Het derde album van de band is daardoor een waar kunstwerk geworden. Muzikaal gezien beweegt de band zich op het terrein van majestueuze technische death metal met de nodige progressieve en klassieke ingrediƫnten, waar fans van bijvoorbeeld Nile en Gorguts van zullen smullen. De muziek wordt voortgestuwd door het technische drumwerk van Jaroszewicz, waarop een dikke laag van dubbele gitaarpartijen is gelegd en door zanger Michal Loranc verschillende zangtechnieken zijn aangewend. Doordat de muziek zo groots klinkt, is dit kunstwerk een echte luisterplaat geworden en verleend 'Arthaneum' zich bij voorkeur om met koptelefoon in een luie stoel beluisterd te worden. In 44 minuten komen 11 technische Poolse death metal tracks met progressieve inslag voorbij die je echt gehoord moet hebben. Aanrader van de maand!