Rebellion - A Tragedy In Steel Part II: Shakespeare's King Lear

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het is bijna zestien jaar geleden dat het debuut, ’Shakespeare's Macbeth – A Tragedy in Steel’ van het Duitse Rebellion, de band die gitarist Uwe Lulis (tegenwoordig Accept) na zijn vertrek bij Grave Digger oprichtte, verscheen. De trouwe lezers zullen wel weten dat ik deze band zeker waardeer, maar ook dat ik niet altijd even gecharmeerd ben geweest van hun werk. Vooral na het vertrek van Lulis was mijn interesse in de band minder geworden. Voor hun achtste langspeler is de band terug naar de wortels gegaan en naar de eerste plaat, en komen met het vervolg van de ‘Tragedy’, die zoals de titel aangeeft gebaseerd is op Shakespeare’s ‘King Lear’.

Met de laatste twee albums in gedachte waren mijn verwachtingen eerlijk gezegd niet al te hoog, maar ik moet zeggen dat deze plaat mij absoluut niet tegenvalt. Muzikaal is Rebellion eigenlijk nooit veranderd, en ook hier gaat men op dezelfde voet verder en is – uiteraard mede dankzij het stemgeluid van Michael Seifert – erg herkenbaar. Gezien de aard van het concept is ‘Shakespeare’s King Lear’ over het algemeen meer mid-tempo, duisterder en epischer, en ligt meer in het verlengde van het debuut. Gelukkig zijn die ellenlange gesproken stukken die ‘Shakespeare’s Macbeth’ kende nu achterwege gelaten. Desondanks heeft men het theatrale vast weten te houden (de sfeer die de plaat ademt is trouwens ook goed vastgelegd in het mooie coverartwork) en krijgt men het over het algemeen aardig voor elkaar om je een uur lang bij de les te houden. De songwriting is over het algemeen sterker dan op de twee voorgangers en vooral pakkender. Nou weten niet alle songs even goed te overtuigen, en vooral in de langzamere stukken kan men de aandacht niet altijd vast houden. Maar met songs zoals ‘Dowerless Daughter’, ‘Stand Up For Bastards’, het snelle ‘Storm Of Tempest’, en het epische ‘Battle Song’ bereikt de plaat toch een aantal hoogtepunten.

Wat mij verder ook goed bevalt aan dit album is de productie die lekker ouderwets klinkt. Naar eigen zeggen heeft men geen gebruik gemaakt van overdubs om een voller geluid te krijgen, en ook geen digitaal poespas wat de drums aangaat. Dat heeft de plaat een veel authentieker karakter gegeven dan de meeste platen die tegenwoordig uitkomen, en heeft het geheel een ouderwetse lading, zonder echter oubollig te klinken. Alles bij elkaar is ‘Shakespeare’s King Lear’ een respectabel album, die de fans zeker tevreden zal stellen. Ook fans van (Duitse) heavy/power metal en bands zoals Grave Digger, Dark At Dawn, Lonewolf, Paragon, Iced Earth en White Skull moeten deze zeker een kans geven.