Into Eternity - Buried in Oblivion

Into Eternity - Buried in Oblivion

Label : Century Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Richard G. : Wat is het toch heerlijk als progressieve bands progressie boeken. Was ik van Into Eternity's vorige plaat 'Dead Or Dreaming' (2001) al danig onder de indruk, des te verrukkelijker is de sensatie die middels mijn muzikale voelsprieten in mij wordt teweeggebracht bij het beluisteren van 'Buried In Oblivion'. Ingewikkeldere songstructuren, nog meer en nog beter soleerwerk en nog meer gebruik van meerstemmige grunt- en cleane zang. Maar wat mij nog het meest bevalt is de nog betere integratie en afwisseling van de death/thrash stukken en de melodieuze passages binnen de nummers, waardoor de cd over het geheel genomen een stukje harder is uitgevallen. Waar op de voorganger over het algemeen een duidelijk verschil te merken was tussen de harde, meer thrash-georinteerde songs en de wat meer melodie bevattende nummers, daar hebben de Canadezen op album nummer drie besloten om de twee aparte koersen in n potje samen te smelten en de hieruit ontstane legering in acht van hun eigenzinnige composities te gebruiken. In de twee overige nummers, de titeltrack en de afsluiter 'Morose Seclusion', laat de band zich juist weer van een veel rustigere kant horen met gebruik van alleen zang en gitaren.

De muzikale vernieuwing zal ongetwijfeld het een en ander te maken hebben met het vervangen van zanger/gitarist Daniel Nargang door nieuwkomers Rob Doherty (gitaar) en Chris Krall (zang). Laatstgenoemde doet bij de wat hogere zangpartijen in de verte wat aan mede-Canadees James LaBrie denken, maar er wordt zoveel afgewisseld tussen grunt- en cleane zang, beide door zo'n beetje alle bandleden, dat het veel mensen waarschijnlijk niet eens opvalt. Overigens wordt er op de website van de band melding gemaakt van alweer een nieuwe line-up-verandering: bassist Scott Krall heeft de band verlaten. Het valt te hopen dat men gauw een vervanger ergens vandaan weet te toveren, zodat men ook live deze strak gespeelde, progressieve thrash-juweeltjes ten gehore zal kunnen brengen (op ProgPower bijvoorbeeld, hint, hint).