Phil H. Anselmo & The Illegals - Choosing Mental Illness As A Virtue

Label : Season Of Mist | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : Phil Anselmo is terug met zijn Illegals. Hun tweede album, 'Choosing Mental Illness As A Virtue', is een sonische aanval op zowel de trommelvliezen als de geest en is een openhartige tocht door de krochten van het menselijk brein en alle hoekjes en gangen die normaliter onbesproken blijven, voorzien van een recht voor z'n raap salvo aan snoeiharde drums en gitaren.

Dit is geen hardcore, maar het gaat er echt een heel eind aan voorbij. Sludge metal is een betere benaming, alleen dan wel de wat snellere variant, alhoewel er in de meeste nummers behoorlijk wat tempowisselingen te horen zijn. Wat ik vooral heel gaaf vind zijn de talloze dissonanties die hier en daar de geluidsstorm bijna een doomachtige nasleep geven. Dit alles voorzien van de veelzijdige en altijd agressieve stem van meneer Anselmo. Die agressie past perfect bij zijn teksten vol opgekropte woede (nouja, die komt er op deze plaat dus volle bak uit). Muzikaal gezien zijn The Illegals ook makkelijk sterk genoeg om los te staan van de naam Anselmo, maar ik ben blij dat ze hun krachten hebben gebundeld.

Je kunt denken van Phil wat je wil maar er is geen twijfel dat hij in de metal-wereld zijn mannetje staat, met meerdere projecten en bands. Of je het nou een zak vindt of juist helemaal geweldig, ik zou deze plaat toch echt een paar keer opzetten en met gebalde vuisten je hoofd, waar mogelijk op deze ritmes, eens flink te bangen. Deze man is nog lang niet uitgezongen en dat is maar goed, want wederom laat hij horen dat metal (en rock) bij uitstek geschikt is om uiting te geven aan frustratie en woede!