Panorama - Around The World

Panorama - Around The World

Label : Rock Of Angels Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Na elkaar in 2008 te hebben ontmoet en de afspraak samen eens muziek te gaan maken, duurt het tot 2017 voordat gitarist Sammy Lasagni en zanger Christian Palin dit tot een tastbaar product maken in de vorm van het debuutalbum ‘Around The World’. Volgens de biografie gaat er een lang gesprek aan de telefoon aan vooraf op een koude dag in 2015 (nou, romantischer wordt ’t niet). Voor dit album heeft Panorama Dennis Ward (o.a. Pink Cream 69) weten te strikken. Of nog gekker, Ward was zo enthousiast dat hij besloot zich aan te sluiten bij Panorama als bassist. Dat Ward weet hoe hij aan de knopjes moet draaien in de studio is ondertussen wel bekend binnen de rockwereld.

En is het enthousiasme van Ward over Panorama terecht? We hebben hier te maken met een goed in elkaar gezet lekker rockalbum. Gotthard, maar ook de andere broodheer van Ward, Pink Cream 69, klinken door. Hoogtepunten op ‘Around The World’ zijn onder andere ‘Around The World’ (vlot met een lekker refreintje) en het vierde nummer ‘Gates Of Babylon’ (echt een klasse nummer), Wat minder overtuigend is de semi-ballad ‘The Highest Mountain’. Dit nummer is wel erg volgens de gouden formule van de rockballad geschreven en is wat nietszeggend. Er is vanaf dat moment een omslagpunt op ‘Around The World’. ‘Jammin’ In The Jungle’ is een opeens een soort feelgood rocksong, die schril afsteekt tegen de eerste vijf tracks waar de toon serieuzer (en geloofwaardiger) is en die muzikaal veel overtuigender zijn. Het navolgende ‘All for One’ neigt naar zo een typische Duitse meezingschläger, waar we meteen kunnen vaststellen dat die kamerbrede achtergrondzang live nooit waargemaakt kan worden (of je moet de Maastreechter Staar uitnodigen). Wat wel vermeldenswaardig is, zijn de zangkwaliteiten van Christian Palin. Hij heeft een behoorlijk bereik en laat een overtuigende en positieve indruk achter. Albumafsluiter ‘World On Fire’ grijpt weer terug naar de kwaliteit van het begin van het album, ’t kan dus toch wel.

Ik denk dat het meisje op de driewieler op de hoes symbolisch is. Als Panorama in de toekomst een wat consistenter en volwassener album aflevert met als uitgangspunt de eerste vier tracks, dan kan de band ons in de toekomst nog veel moois te bieden.