Koos J. Thönissen's Cryptic Nature - Pandor

Label : Rock Company | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Hedendaags is het voor muzikanten extreem makkelijk om muziek op te nemen en uit te brengen, hierdoor is de drempel erg laag voor muzikanten om een cd de wereld in te slingeren. Dit resulteert in een overdosis aan nieuwe muziek en, helaas, moet ik constateren dat het meeste hiervan ondermaats is. Om eerlijk te zijn heb ik veel respect voor mensen die thuis, low-budget, CD’s opnemen, het is gewoon een toffe prestatie en je kan hier als artiest veel van leren. Echter, als de plaat niet zo heel goed is, stuur het dan niet op voor een review want dat gaat niet goed aflopen. Dit geld helaas voor Cryptic Nature, het muzikale project van landgenoot Koos J. Thönissen, die dit jaar het debuutalbum ‘Pandor’ heeft uitgebracht.

Het album bevat twee CD’s en wordt omschreven als een Rock Opera. Om dit te bevestigen wordt er op elk nummer eerst een stukje gebabbeld, met overdreven brits accent, voordat de muziek begint. ‘Pandor’ vertelt het verhaal van Pandor, een draak die door omstandigheden wordt geadopteerd door eenhoorns en uiteindelijk het land bevrijd van de slechte Oomat. In zekere zin is het wel te vergelijken met Ayreon. Er zit een verhaallijn in, er zijn een aantal gastartiesten en alles is bedacht door één man, in dit geval is dat Koos Thönissen. Helaas houd de vergelijking op als we het hebben over kwaliteit want waar Arjen Lucassen altijd garant staat voor toffe liedjes, goede productie, vette gastbijdragen en uitstekende instrumentale stukken, is dit allemaal niet aanwezig op ‘Pandor’. Of het nu de goedkope gitaar sound is, de zéér matige liedjes, de niet overtuigende zangpartijen of het cliché verhaal, er is spijtig genoeg niets op het album waar ik positief over kan zijn. Het heeft Thönissen schijnbaar acht jaar gekost om dit album tot stand te brengen, dan verwacht ik toch wel wat beters dan dit.

Ik vind het heel vervelend om zo negatief te zijn over iemands harde werk want, zoals ik al eerder zei, ik heb ontzettend veel respect voor Thönissen dat hij eigenhandig een CD heeft opgenomen, maar als je deze opstuurt voor een review dan krijg je mijn bloedeerlijke mening. Ik heb echt mijn best gedaan om het album leuk te vinden maar het zegt genoeg dat ik de plaat maar met moeite kon afluisteren.