Opposing Motion - Inertia

Opposing Motion - Inertia

Label : Lion Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In 2013 kwam het eerste album van de Britse band Opposing Motion uit met als titel ‘Laws Of Motion’. Voormalig vollega Winston was erg te spreken over dit album en gaf het zelfs een 87/100. Ik moet dus eerlijk zeggen dat ik wel hoge verwachtingen had, want ook de CD hoes zag er best goed uit (ik weet het, dit zegt eigenlijk niets). Het was daardoor een des te grotere teleurstelling toen ik het nieuwste album van deze band opzette.

‘Inertia’ gaat door waar ‘Laws Of Motion’ ophield, wat dat betreft dus geen verassingen, maar het laat des te duidelijk zien dat meningen nogal kunnen verschillen. De plaat is een mengelmoes tussen progressieve metal en power metal, denk aan Kamelot gemengd met Symphony X. Helaas halen deze heren dan gewoon niet het niveau van deze bands, de muziek is best wel oké maar niet beter dan dat. De liedjes zijn weinig origineel, het klink als iets wat ik al te vaak heb gehoord. Ook zanger Ludovic Desa vind ik niet zo’n hele mooie stem hebben, niet voor in dit genre in ieder geval, en daardoor kom ik er nooit helemaal in. De instrumentalisten leveren verder wel prima prestaties maar, wederom, zijn ze gewoon niet zo goed als de eerder genoemde bands en dus zijn de instrumentale stukken minder interessant om naar te luisteren. De productie is gelukkig wel een stuk beter dan het vorige album, maar dit kan wat mij betreft het album niet meer omtoveren tot iets bijzonders.

Ik moet concluderen dat het best een aardige plaat is en ik zou ze graag zien in een voorprogramma van een van mijn favoriete progressieve metal bands maar niet als headliner. Misschien dat het met een zanger als Russel Allen (Symphony X) wel een top album was geworden, hoewel, om eerlijk te zijn, betwijfel ik dat. Jammer, maar zoals gezegd, meningen verschillen.