Of Mice & Men - Defy

Of Mice & Men - Defy

Label : Rise Records | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Dit Amerikaans metalcore en postrock gezelschap brengt met ‘Defy’ hun vijfde album uit. De band scoorde al miljoenen YouTube en Spotify hits. De tijd dat verkoopcijfers van een album representatief waren voor de populariteit van een band, ligt nu eenmaal achter ons. Toch waren het niet allemaal positieve zaken waar de band mee te maken had. Zanger Austin Carlile besloot op 30 december 2016 om de band te verlaten wegens serieuze gezondheidsproblemen. Bassist Aaron Pauley nam de vocalen volledig voor rekening en ik moet zeggen dat hij dit uitstekend doet. Hij wisselt stevig geschreeuw af met cleane zang zonder klef te gaan klinken.

Dat wordt al direct duidelijk bij opener ‘Defy’. Een stevig nummer dat toch melodieus en catchy klinkt. ‘Instincts’ volgt dit op. Snelle riffs met af en toe zelfs wat naar sludge neigend gitaarspel. De uitstekende zangprestaties worden nog eens extra in de verf gezet met meerstemmige refreinen. Toch zijn er ook wat zachtere nummers waar meer rock elementen inzitten. Het gitaarwerk blijft toch altijd primeren en in tegenstelling tot andere genre genoten, blijven we toch lekker onthouden van de toebreng van enige vorm van elektronica. Leuk is dat Pink Floyds klassieker ‘Money’ halfweg het album ook nog eens wordt gecoverd. Het solide riffwerk geeft dit een eigen inbreng en laat het dan nog eens lekker klinken ook. Maar het sterkste nummer is toch wel ‘Warzone’. Niet voor niets werd dit al vooruitgeschoven als hit met een video. De agressie spat eraf er letterlijk af en de band brengt hier een niets ontziende en alles verwoestende machine op gang. Afsluiter is het semi akoestische ‘If We Were Ghosts’ waar Aaron heel veel gevoel in zijn stem legt.

Of Mice And Men heeft met ‘Defy’ een excellent album uitgebracht waar zowel fans van agressieve metalcore als de meer rock georiënteerde muziek van kunnen genieten. Dit is direct een mooie start van het nieuwe muziekjaar 2018.