Nuckin' Futs - Abyss

Nuckin' Futs - Abyss

Label : Blood Fire Death | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het debuut ‘Slavery’ (2014) van deze Spanjaarden vond ik een aardige thrasher. Het jong kwintet liet niks nieuws horen en hun ouderwetse thrash was duidelijk beïnvloeden door bands zoals Testament, Annihilator, Megadeth en recentere collegae zoals Havok, Violator, Bonded By Blood en consoorten, maar wist wel indruk te maken middels goede songwriting en strakke, technische spel. Alhoewel men over het algemeen een prima album had afgeleverd en veel potentie liet horen, was het debuut geen hoogvlieger door het gebrek aan afwisseling en uitschieters.

Onlangs verscheen de tweede langspeler ‘Abyss’, waarop men op alle fronten duidelijk vooruitgang heeft geboekt. De muzikale koers is ongewijzigd, maar de heren zijn een stuk technischer, maar ook progressiever te werk gegaan en maken een nog professionelere indruk. Deze aanpak is vooral de afwisseling ten goede gekomen. Wel moet ik zeggen dat deze progressieve invloeden mij niet echt aanspreken en hier en daar zelfs de vaart uit de plaat halen. Maar goed, dat is een kwestie van smaak en voorkeur, denk ik. Tegelijkertijd zorgen de vele afwisselingen er voor dat de muziek moeilijker te verteren is. In eerste instantie komt de plaat zelfs een verwarrende en ietwat onsamenhangend over. De nummers hebben dan ook meerdere luisterbeurten nodig in vergelijking met de vorige plaat. In de snellere stukken klinkt men daarentegen sterker dan voorheen en komt met gave riffs en mooie solo’s. Wat de heren op instrumentaal gebied laten horen is dan ook absoluut indrukwekkend. De zang van Tolo Juan blijft een kwestie van smaak, maar past wel perfect bij de muziek. Laat alleen die cleane vocalen alsjeblieft weg in de toekomst.

Al met al is ‘Abyss’ een sterk album en een enorme stap vooruit voor Nuckin’ Futs. Ik vind wel dat de heren net een tikkie overdreven hebben in de afwisseling, en over het algemeen teveel erin hebben gepropt! Kortom; het debuut had afwisselender gekund, en ‘Abyss’ juist minder. Dit album bewijst dat de band voldoende talent en vaardigheid in huis heeft, alleen moeten ze het geheel meer zien te balanceren. Fans van technische thrash moeten dit echter wel een kans geven.