Clockwork Revolution - Clockwork Revolution

Label : Sonic Night Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Met drummer Patrick Johansson (Rising Force, W.A.S.P.), zanger Wade Black (Crimson Glory, Leatherwolf) en bassist Dirk Van Tilborg (Alias, Kamelot) aan boord kunnen we Clockwork Revolution gerust in de categorie supergroepen plaatsen. Aangevuld met gitarist Dewayne Hart (Kinlin) spelen de mannen nu samen een behoorlijk deftig potje eigentijdse heavy metal. Het titelloze debuut is intussen uit en al was het alleen maar om de namen, deze willen we even luisteren!

‘Give Me The Reins’ opent de plaat op overtuigende wijze. Meteen valt de retestrakke ritmesectie op die je bij topmuzikanten als Van Tilborg en zeker drumbeest Johansson mag verwachten. De gitaren zijn laag en groovy en ook Black zet een sterke performance neer. Maar de blauwprint van Black komt pas echt lekker naar voren op ‘Now I Know’, waar hij wat meer van zijn indrukwekkende bereik laat gelden. Zoals het de moderne variant van de klassieke heavy metal betaamt gaan de vocalen nooit echt de hoogte in. Het is allemaal laag, groovy en de knetterende hoge uithalen die hij in zijn Crimson Glory jaren uit zijn luchtpijpen moest persen komen we nergens tegen. Het spetterende ‘Heritage’ is het spotlightmoment voor Johansson, wat een klasse heeft die man toch! In ‘Monsanto’ wordt het tempo opgevoerd en hier laat Black weer horen wat voor een geweldige zanger hij is. De minst bekende telg uit de groep, Dewayne Hart, laat overal horen uitstekend mee te kunnen komen met het hoge niveau van zijn bekendere bandgenoten. Hij schudt de ene na de andere fantastische riff uit zijn mouwen zoals op ‘Carnivore’, of neem de ‘The Mob Rules’ achtige riff van ‘Endless’.

Dit titelloze debuut van Clockwork Revolution is alles wat je mag verwachten van een groep doorgewinterde topmuzikanten als deze. Zeker even luisteren dus, je zal niet teleurgesteld zijn!